اخبار هنراز گوشه و کنارصفحه اول

اهريمن خوش قلب در سرزمين پريان

علیرضا امیری روزنامه نگار - نروژ
علیرضا امیری
روزنامه نگار – نروژ

 

 

 

 

 

 

 

 

نگاهي به Maleficent  آخرين فيلم آنجلينا جولي

«در دل پليدترين موجودات به دنبال تكه اي گمشده از نيكي بگرد و هرگاه آن را نيافتي پس در دم نابودش ساز»
{آخرين اندرز پل به تيموتي}

Maleficent-Cast
Maleficent-Cast

ميراثي كه Grimm Brothers از خود براي ادبيات و بخصوص سينما باقي گذاشته اند، واقعا گرانقدر و غني است. آثار آنها در سراسر دنيا همچنان پر طرفدار و دوست داشتني است. با دنبال کردن داستان‌های برادران «گریم»، می‌توان رد آن‌ها را حتي در دورترین نقاط آسیا یافت. داستانهاي «گريم» حتي تا ژاپن نیز گسترده شده و در این کشور، آنها از گوته و بتهوون نیز مشهورترند. براي مثال در ژاپن همچنین یک شرکت ساخت آثار انیمیشن با عنوان «نیپون-انیمیشن» وجود دارد که قصه‌های برادران «گریم» را به سبک «مانگا» به شکل انیمیشن درآورده است.

به نظر مي رسد كه تاثير داستانهاي برادران «گريم» از حوزه سينما و ادبيات فراتر رفته و وارد حيطه زندگي اجتماعي- فرهنگي بسياري از جوامع شده است. فقط نگاه كوتاهي به نام بعضي از مشهورترين داستانهاي آنان روشن مي كند كه نفوذ آنان تاكنون تا چه اندازه عميق و گسترده بوده است. نام هايي چون: «سفيدبرفي و هفت كوتوله»، «سيندرلا»، «هانسل و گرتل»، «شنل قرمزي» و…

 L to R: Knotgrass (Imelda Staunton) and Flittle (Lesley Manville)

L to R: Knotgrass (Imelda Staunton) and Flittle (Lesley Manville)

فيلم «شيطان صفت» تصويري دوباره از جهاني جايگزين در داستان زيباي خفته را خلق مي كند، جهاني كه تا به حال از چشم دنياي سينما پنهان مانده بود. فيلمنامه با نگاهي به نمايش «بدجنس» ( نمايشي كه داستان “جادوگر شهر آز” را از نقطه نظر جادوگران بررسي مي كند) نسخه اي كاملا برعكس از داستان را به نمايش مي گذارد كه در آن شخصيت منفي داستان زيباي خفته به عنوان شخصيت اصلي و البته مثبت داستان به ما معرفي مي شود.

تغییرات اعمال شده بر «زیبای خفته» با تغيير نقطه نگاه به داستان و پر رنگ كردن شخصيت منفي آن به خوبي پيش مي روند و نگارنده براین باور است كه اين موفقيت بیشتر به دلیل نقش آفرینی پر قدرت و با مهارت آنجلینا جولی است که شخصیت اصلی را از دچار شدن به كاراكتري تک بعدي، رهايي مي بخشد و آن را قابل پذيرش و ملموس مي كند. دقيقا برخلاف حال و هوايي كه انیمیشن دیزنی گرفتار آن بود و شخصيت بد داستان فقط يك وجه اهريمني را از خود به نمايش مي گذاشت. در این فیلم آنجلينا جولي شخصیتی به شدت اندوه بار دارد و دچار مشکلات روحی عديده اي است که به دنبال تسلی خاطر می گردد والبته آرامش خود را در روش هاي عجيب و غريب پیدا می کند.

 Aurora (Elle Fanning) Photo By Frank Connor

Aurora (Elle Fanning)
Photo By Frank Connor

داستان فيلم براي ما روشن مي كند که چطور حوادث روزگار، عاملي شدند كه شخصیت اصلی فيلم از یک پری خوشحال و سرزنده، كه محبتش را هر روز به همه اطرافيانش هديه مي داد به یکی از مشهور ترین شخصیت های منفی والت دیزنی تبدیل می شود. آغاز داستان از آنجايي است كه «شیطان صفت» وقتی كه يك دختر بچه است، با یک انسان به نام «استفان» ملاقات می کند و كم كم با او دوست می شود. آن دو طي سالها رابطه نزدیکی با هم دارند و همینطور که زمان می گذرد این ارتباط به یک رابطه عاشقانه تبدیل می شود. اما «استفان» به واسطه جاه طلبی و پليدي كه در درون خود دارد به تدريج اغوا و فاسد می شود.

ما قبل از اين هم شاهد تغييراتي در داستان هاي برادران «گريم» در فيلم هاي سينمايي بوده ايم كه آخرين آن «سفيد برفي و شكارچي» بود كه هم در گيشه كار موفقي از آب در آمد و هم توانست نگاه مثبت منتقدين را با خود همراه كند. فيلم «شيطان صفت» در داستان اصلي «زیبای خفته» دو تغییر قابل توجه و مهم ایجاد كرده است و البته اين تغييرات به قدر كافي منطقي و درست هستند كه پليدي هاي  جادوگر را به حق و طبيعي جلوه كنند. با پيش رفتن داستان تماشاگر درمي يابد كه کارهای بد «شيطان صفت» ناشی از بدجنسی و شرارت ذاتی نیستند، بلكه در وراي همه اين خباثت ها دلیلی موجه وجود دارد. در ادامه مي بينيم كه خيانتي که «استفان» در حق «شیطان صفت» انجام مي دهد، او را دچار جنون و تا سرحد مرگ افسرده و پريشان مي کند. اما دومين تغيير مهم در داستان برادران «گريم» اين است كه علاوه برمورد قبلي، تماشاگران شاهد یک رابطه نامحسوس مادرخوانده اي بین «شیطان صفت» و دختر پادشاه هستند. در طول زمانی که شاهزاده همراه با سه پری مهربان در خانه چوبي زندگی می کند، «شیطان صفت» چند بار به او سر می زند و در همين ديدارها آن دو به هم نزدیک می شوند. البته اين رابطه به قدري صميمانه مي شود كه «شیطان صفت» را از نفرين خود نادم مي سازد و تصميم مي گيرد كه نفرين خود را در قبال شاهزاده از بين ببرد، ولي به دلايل مبهمي موفق به باطل كردن طلسم خود نمي شود.

Maleficent (Angelina Jolie).Photo By Frank Connor
Maleficent (Angelina Jolie). Photo By Frank Connor

Maleficent نشان مي دهد كه ممكن است در پس هر شخصيت پليدي كه در افسانه ها مي شناسيم، پري مهرباني وجود داشته، كه زخم خورده و بعد از گذراندن ايامي سخت، تبديل به اهريمني ترسناك و بي رحم شده باشد و حالا هيچ نشاني از آن نيك بودن را با خود ندارد. اين فيلم بازخواني نو و متفاوتي از افسانه «زیبای خفته» است كه براي بزرگسالان هم مي تواند جذاب باشد. فيلم برای خانواده، مناسب است و همانطور که گفته شد، داستان فيلم آنقدر كشش و جذابيت در خود دارد كه علاوه بر نوجوانان، تماشاگران بزرگسال تر، به خصوص دختران نوجوان و زنان را نيز می تواند به سالن هاي سينما بكشاند. نكته جالب اينكه، اين اولين فيلم آنجلينا جولي است كه بچه ها را مي توان با خيال راحت به تماشاي آن برد، بي هيچ نگراني و دغدغه اي.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا