PDFاز گوشه و کناررویای کاناداییصفحه اولیادداشت کانادایی

مقامات کانادایی به ایران سفر می کنند

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری،

تیتر گزارش میدهد: پس از آنکه در سال 2012 کانادا سفارت خود را در تهران بست، قرار است پس از 5 سال مقامات دولت کانادا در ماه جاری به ایران سفر ‌کنند. انتظار می رود در جریان این دیدار نمایندگان کانادا درباره وضعیت شهروندان ایرانی-کانادایی که به نحوی با قوانین ایران مشکل پیدا کرده­اند و همچنین مساله بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران گفتگوهایی صورت گیرد.

به گزارش CBC یکی از مقامات دولت فدرال گفته است، وزرای امور خارجه کانادا و جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۸ می، تلفنی با هم مذاکره کرده‌اند. در همین راستا گفته می شود مسایل مربوط به روابط کنسولی دو کشور در این دیدار به طور مفصل­تر بحث خواهد شد. سفر هیات کانادایی به ایران گامی در جهت بهبود بروابط بین کانادا و ایران است. با این وجود کارشناسان تاکید کرده­اند که نباید منتظر نتایج بزرگی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور در آینده نزدیک بود.

ساختمان سفارت ایران در کانادا

لازم به ذکر است دولت کانادا در سال 2012 سفارت خود را در ایران به بهانه نگرانی‌های امنیتی تعطیل کرد و دیپلمات هایش را از ایران فراخواند. در ژوئن سال 2016 «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا تایید کرد که کانادا تماس های اولیه با ایران داشته و مذاکرات برای ازسرگیری مناسبات با ایران انجام گرفته است. این تماس ها پس از آن بود که روز 14 جولای 2015 ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک، به توافق تاریخی برای حل و فصل مشکل چندین ساله اتمی ایران دست یافتند. مذاکرات با تدوین برجام پایان گرفت و شورای امنیت و امریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده بر ایران به بهانه توسعه برنامه هسته ای را لغو کردند.

دولت کانادا پیش‌تر و در مبارزات انتخاباتی خود، وعده داده بود که ضمن از سرگیری روابط خود با ایران، سفارت کانادا در تهران را بازگشایی خواهد کرد. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز پس از به قدرت رسیدن ضمن کاهش سطح هشدار در خصوص ایران، برخی از تحریم‌ها علیه تهران را به حالت تعلیق در آورد. در همین راستا وزیران امور خارجه دو کشور در تابستان سال جاری برای اولین بار پس از قطع روابط تهران _ اوتاوا در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

از زمان قطع روابط دیپلماتیک کانادا با ایران در سال ۲۰۱۲، برای نخستین بار است که نمایندگان رسمی دولت کانادا به ایران سفر می­کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا