در شهرصفحه اول

نمایش عکس های جنگ جهانی اول در AGO

همزمان با روز «یادبود» در تورنتو

جنگ جهانی اول یکی از بزرگترین نبردهایی است که در تاریخ معاصر به وقوع پیوسته است. این جنگ که به بهان قتل ولیعهد اتریش در سارایوو آغاز شد، در زمان کمی به دیگر کشورهای اروپا گسترش یافت و بیش از ۴۰ کشور جهان درگیر آن شدند. در این جنگ ویرانگر حدود ده میلیون سرباز کشته شدند.

صبح روز یازدهم نوامبر 1918، جنگ در جبهه غرب خاتمه یافت. آنچه که در آن زمان “جنگ بزرگ” نامیده می شد به پایان رسید، اما پیامدهای دامنه دار آن در عرصه های بین المللی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تا دهه ها ادامه یافت.

در کانادا هر ساله به همین مناسبت، مردم از چند روز قبل، شقایق های قرمزی به لباس خود وصل می کنند و در ساعت 11 روز 11 نوامبر، درست همان موقعی که آتش بس به امضا رسید، اگر در مکانی عمومی حاضر باشید، در بلندگو اعلام می کنند و همه به احترام کسانی که جان خود را در این واقعه از دست دادند، می استند و یک دقیقه سکوت می کنند.

به همین مناسبت نمایشگاهی از عکس های جهانی اول در «گالری هنر اونتاریو» AGO به نمایش درآمده است. در توضیح این نمایشگاه آمده است:« جنگ جهانی اول در اروپا آغاز شد، اما گسترش آن جهانی بود: سربازان از یک شبکه وسیع مستعمره های خارج از کشور در کنار نبرد با اروپایی ها در دور از خانه مبارزه کردند. پیشرفت دوربین های جمع و جور به این معنی بود که سربازان، پرستاران و غیرنظامیان می توانستند تجربیات خود را از جنگ برای اولین بار با عکس ثبت کنند. تاریخ جنگ جهانی اول اغلب توسط برندگان و بازنده ها بیان می شود، که پیچیدگی جنگ و تنوع تجربه را کاهش می دهد. این نمایشگاه بازدیدکنندگان را برای بازدید از مجموعه قابل توجهی از آلبوم های عکس و اشیایی از آن دوره، دعوت می کند که در سال 2004 توسط یک مجموعه دار خصوصی اهدا شده است. این مجموعه های عکس آلبوم های شخصی، مجموعه های استریوگرافی تجاری، عکاسی خبری – نشان می دهد که چگونه کسانی که درگیر جنگ بودند، عکس ها را برای به ثبت رساندن داستان ها و رویدادها تهیه و نگهداری کردند.

تنوع این اشیاء در موضوعات و سازندگان آنها، تماشاگران را از جبهه های خاورمیانه به روسیه حرکت می دهند؛ از قطار تجهیزات پزشکی تا بیمارستان های موقت؛ از افسران ارشد تا سربازان. آلبوم یک پرستار بریتانیایی سفر خود را از شمال فرانسه، همراه با پرتره های برادرانی که در جنگ از دست داده اند، به تصویر کشیده است. داستان یک خلبان آلمانی که در جبهه فلسطین کشته شد، توسط برادرش در یک کتاب دست ساز، با عکس ها و دستنوشته های خطی، به چاپ رسیده است. اینها تجربیات بسیار متفاوتی هستند که مرگ و نابودی نقطه پیوند این داستان هاست، هرچند انگیزه پدیدآورندگان آنها برای حفظ عکس و ایجاد آلبوم ها، تلاشی برای به یاد آوردن این رویدادها بوده است. این نمایشگاه همچنین عکس هایی از گردان نظامی سیاه و سفید کانادا را به تصویر می کشد، روایت نادیده گرفته شده ای از مشارکت کانادا در جنگ. …»

این نمایشگاه در روز 10 نوامبر 2018 تا 28 آوریل 2019 دبرای بازدید علاقمندان برپاست.

 

Captain Basil Wood Bourne – Egypt 1914 - 1916
Captain Basil Wood Bourne – Egypt 1914 – 1916

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا