>
مهاجران ایرانی، رویدادهای کانادایی، در مجله تیتر

نابغه سینمای تعلیق

برای صد و پانزدهمین سالروز تولد «آلفرد هیچکاک»

Maryam Dehkordi مریم دهکردی

Maryam Dehkordi
مریم دهکردی

«زن زیباست. نشسته است روی نیمکت چوبی در فضای سبزی مقابل یک ساختمان. از نگاه‌های گاه و بیگاهش به روبرو و پشت مي فهمي منتظر است. پرنده ا‌ی از مقابل دوربین رد می شود و روی میله‌های پشت سر زن می نشیند. زن سیگاری آتش می زند. اصالت دست‌ها و ظرافت انگشت‌هایش چشم‌ را خیره می‌کند. با هر کامی که از سیگار می‌گیرد، پرنده ای پر می زند و روی میله های پشت سرش می نشیند. زن دود کام آخر را بیرون می دهد و رد نگاهش می رسد به پرنده سیاهی که در آسمان پرواز می کند. پرنده می آید و می نشیند روی میله ها. زن بر می گردد. ترس از چشم‌هايش می بارد. میله های پشت سر، سیم های برق بین پایه ها، بام همه ی خانه ها، لبه ی دیوارها پر شده از پرندگان سیاه. زن وحشت زده به سمت ساختمان می دود.»

Alfred Hitchcock -  The Birds

Alfred Hitchcock – The Birds

سکانس ابتدایی فیلم «پرندگان» اینگونه آغاز می شود. فیلمنامه این اثر بر اساس داستانی از «دافنه دوموریه» نوشته است. حملات وحشیانه و ناگهانی تعداد زیادی پرنده به ساحل بودگا در کالیفرنیا به دلایلی که روشن نیست.ايده هاي اغلب فيلم هاي هيچكاك گرچه بر اساس داستان نويسنده هاي مشهور گرفته شده اما خلاقيت اعجاب آور او از فيلم اثري نو، متفاوت و روايتي متفاوت ساخته است. به گفته  «ایوان هانتر» فیلمنامه نویس «پرندگان» و چند فيلم ديگر هيچكاك، کارگردان در این فيلم اصرار داشته که در نوشتن فیلمنامه فقط به حمله پرندگان فکر کنند و باقی داستان «دفنه دموریه» را ملاک نوشتن فیلمنامه قرار ندهند. هیچکاک به هانتر گفته بود:«ایوان، داستان رو فراموش کن ما فقط از اسم و ایده داستان اصلی بهره می بریم. یعنی فقط حمله پرنده ها. متوجه شدی؟ فقط به حمله پرنده ها فکر کن! وقتی هم که به ساحل اومدی باید از خودت ایده هایی داشته باشی. البته من هم نظراتی دارم که با هم در موردش صحبت می کنیم.»*

«آلفرد هیچکاک» با استفاده از ساده ترين المانها و استفاده از تکنیک های منحصر به فرد و هوشی فوق العاده، هراسی را در دل تماشاگران ایجاد می کرد که هنوز هم پس از گذشت چند دهه با مشاهده دوباره فیلمهايش، پا برجاست. او می دانست چگونه از عناصر دلهره آور، ترس آور و تعلیق در کنار هم به بهترین شیوه بهره بگیرد و مخاطب را برای ساعت های طولانی با روایتش همراه کند. این نبوغی است که نظیرش کمتر در میان افرادی که شانس خود را در ساخت آثاری در ژانر وحشت امتحان می کنند، یافت می شود.

Alfred Hitchcock and Tippi Hedren attend the Cannes Film Festival, 1963.While there they release a bunch of pigeons into the air to promote their film, The Birds

Alfred Hitchcock and Tippi Hedren attend the Cannes Film Festival, 1963.While there they release a bunch of pigeons into the air to promote their film, The Birds

«پرندگان» پرهزینه ترین و در عین حال یکی از موفق ترین فیلم های «سر آلفرد هیچکاک» است که نامزد جایزه اسکار برای بهترین جلوه های ویژه (1964)، نامزد جایزه «ادگار آلن پو» برای بهترین فیلمنامه (1964)، برنده جایزه «گلدن گلوب» بهترین بازیگر تازه کار زن «تیپی هدرن»(1964) شده است. او در یک دوره پنجاه ساله یعنی از سال 1925 تا 1978، 53 فیلم بلند سینمایی ساخته است. سیر تحول حرفه ای – هنری او را می توان با مشاهده فیلمهایی که در خلال این سالها ساخته، مشاهده کرد. قدرت روایت داستان از طریق دوربین و توانایی ایجاد دلهره در تماشاگر، صفات و امتیازات برجسته این کارگردان به شمار می روند. او می تواند هوشمندانه و غیرقابل پیش بینی، همه محاسبات تماشاگرانش را بر هم بزند. او در آثارش تلاش می کند با ابداع و نوآوری، از تماشاگرانش پیشی بگیرد. کمتر کسی است که «شمال از شمال غربی»، «سرگیجه»، «ربکا»، «روانی»، «طلسم شده»، «پنجره عقبی»، «سوءظن»، «خبرنگار خارجی» یا «توطئه خانوادگی» را دیده باشد و با هر گره افکنی در داستان، حیرت نکرده باشد. اینکه پیش بینی هایتان در برابر گره گشایی ها، نقش بر آب شده، ناراحتتان نکند. تنها نبوده اید! این اعجوبه سینما، پیچیده ترین سینماگر سینما و در عین حال ساده ترین آن است. او سینماگر سینماگران است و تا سینما زنده است، تصویر همیشگی او در فیلم هایش زنده خواهد ماند. تصویر پر از راز و رمز یک همیشه استاد…

منابع:
سایت ویکی پدیا
کتاب همیشه استاد (آلفرد هیچکاک و سینمایش) نوشته مسعود فراستی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.