از گوشه و کنارسفرصفحه اول

دری به سوی الوهیت

مانا کیانی

شاید کانادا برای کسانی که دیدن اماکن تاریخی به وجد می آیند و مناظر طبیعی برایشان در درجه دوم اهمیت قرار دارد، کشور مناسبی نباشد. هر چند بررسی‌های باستان‌شناسی در شمالی‌ترین بخش کشور، یوکان نشان می‌دهد که زندگی در آن به ۲۶۵۰۰ سال پیش در جنوبی‌ترین بخش به ۹۵۰۰ سال پیش برمی گردد. نام کانادا از کلمه قدیمی Kanata به معنی «دهکده» و یا «سرپناه» می‌آید. در سال ۱۵۳۵، ساکنین این منطقه که اکنون با نام شهر کبک شناخته می‌شود، از این کلمه استفاده کردند.

استان کبک چهارمین شهر قدیمی‌ کانادا به شمار می‌رود و در مجله Money در فهرست ۱۰ مکان برتر گردشگری آمریکای شمالی نام برده شده‌است. به گفته شبکه خبری CNN دلیل این محبوبیت بیش از هر چیز مدیون حال و هوای فرانسوی و تاریخی و همچنین زیبایی بی نظیر مناظر طبیعی و بناهای آن است.

فوریه ۲۰۱۴، به این شهر که به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می شود، سفری داشتیم. سفری پر فراز و نشیب. بخش قدیمی شهر با سنگفرش هایی که زیر برف دیده نمی شد، شما را به فضای شهرهای کوچک اروپایی در صدها سال قبل، پرتاب می کرد. معماری اروپایی ساختمان ها، بوتیک های رنگارنگ و نقاشانی که در سرمای منفی ۱۵ درجه، در گوشه ای از خیابان سرگرم خلق اثری از طبیعت بکر و زیبای شهر داشتند، همه و همه تازه واردها را سرمست زندگی غیرماشینی این شهر می کرد. سرمستی خوشایندی که استمرار آن دلت را نمیزند. به ویژه آنکه اگر خوش باشید و به شکل کاملا اتفاقی خبردار شوید که در چند قدمی شما کلیسایی قرار دارد، آن هم کلیسای «نوتردام» کبک.

Photo by: Pooyan Tabatabaei

کلیسایی که در دسامبر ۲۰۱۳ به جاذبه توریستی تبدیل شد چراکه در قسمت غربی این کلیسا دری وجود دارد که سالها بسته بود. دری که از آن به عنوان «در مقدس» یاد می شود و در دسامبر ۲۰۱۳ کلیسای جامع کبک، این در، طی مراسمی گشوده شد و به مدت یک سال به روی عموم باز خواهد ماند. این کلیسا و این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که کلیسای نوتردام کبک، تنها کلیسای آمریکای شمالی و هفتمین کلیسا در جهان است که «درب مقدس» آن گشوده شده است. چهار «در مقدس» در رم، یکی در فرانسه و دیگری در اسپانیا است.

«درب مقدس» در واقع نمادی معنوی برای کسانی است که می خواهند به نیکی زندگی کنند. دری که این فرصت فراروی افراد خوش قلب قرار می دهد تا از آن عبور کنند. این رویداد با سال «جوبلی» همزمان شده و تا دسامبر سال ۲۰۱۴ ادامه خواهد داشت. سال جوبیلی یا سال مقدس سنت جیمز، زمانی است که ۲۵ ژوئیه روز یکشنبه باشد. در واقع «در مقدس» به روی همه انسانی خوب گشوده می شود، اما برای کاتولیک ها سمبلی و راهی برای آماده سازی روحی است. میراثی که از مبلغان قرن هفدهم به جا مانده است. هرچند هر ۲۵ سال یک بار «سال جوبیلی» اعلام می شود، اما در آخرین ماه سال ۲۰۱۳ ، به دلیل همزمانی با سیصد و چنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسا «نوتردام» کبک، واتیکان این سال را «جوبیلی» نامید و تمامی 7 در مقدس در جهان باز شدند.

در سفر کوتاه به کبک، سری به این کلیسا زدیم و در کمال تعجب و ناباوری، یکی از خادمان کلیسا، بی آنکه جویای مذهب ما شود، ما را به عبور از «درب مقدس» هدایت کرد چراکه طبق اعتقادات و باور قبلی آنها، نیازی به کاتولیک بودن شما نیست، اما می توانید یکی از شاهدان این اتفاق تاریخی باشید. دری که شاید در باقی مانده عمرمان، فرصت نشود بار دیگر باز شدن و عبور از آن را تجربه کنیم.

هرچند روایت های مختلفی از زمان باز شدن این در، وجود دارد و در بیشتر موارد هر ۲۵ سال یکبار، عنوان شده است، اما به گفته خادمی کلیسای «نوتردام» کبک، این زمان از سوی پاپ اعظم واتیکان تعیین می شود، اما طبق سنتی که وجود دارد، انظار می رود در سال ۲۰۲۵ بار دیگر، «درب مقدس» به روی عموم گشوده شود.

بنابراین اگر مایل به بازدید از این مکان هستید، از همین حالا در تقویم سال ۲۰۲۵ خود، این تاریخ را یادداشت کنید.

Review Overview

User Rating: 4.7 ( 101 votes)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا