>
مهاجران ایرانی، رویدادهای کانادایی، در مجله تیتر

خشم و هیاهو

نگاهی گذرا به اکران فیلم خشم و هیاهو در جشنواره فیلم های ایرانی، تورنتو

  • روز اول

تیتر گزارش می دهد: روز اول جشنواره فیلم «سینه ایران» است. «تیف»، طبقه دوم، سالن دو. جمعیت مشتاق پشت در سالن صف کشیده اند. قرار است پیش از اکران اولین فیلم، میهمانان  جشنواره به تماشاگران خوشآمد بگویند. وارد سالن می شویم، «امیر سلطانی» مدیر هنری فستیوال به روی صحنه می آید و برای حاضران در سالن، که قریب به اتفاق آنان ایرانی و فارسی زبان هستند، درباره جشنواره و نحوه انتخاب فیلم ها، به انگلیسی صحبت می کند. سپس «امیر گنجوی» همان مطالب را به فارسی بازگو می کند و در آخر مهمانان جشنواره: گوهر خیراندیش، فرهاد اصلانی و بهرام رادان با تشویق حضار روی صحنه می آیند و هر کدام چند کلمه ای صحبت می کنند.

دقایقی بعد فیلم «خشم و هیاهو» آغاز می شود، فیلمی به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی و بازی نوید محمدزاده و طناز طباطبایی. فیلمساز در ابتدای فیلم تأکید دارد که فیلم داستانی خیالی دارد و هرگونه تشابه میان وقایع یا شخصیت های آن با واقعیت کاملاً اتفاقی ست اما شاید بتوان آنرا برداشتی آزاد از یک واقعه به حساب آورد.

poster_khashm_va_hayaho

«خشم و هیاهو» روایتگر زندگی خواننده محبوبی است که زندگی خصوصی اش دچار حوادث هولناکی شده و او در اولین صحنه فیلم، مقابل بازجویی نشسته و سوالاتش پاسخ می دهد. همسر «خسرو» به قتل رسیده و بازجو در ابتدای فیلم از او می خواهد ماجرا را برایش تعریف کند. داستان به دو روایت و در دو زمان حال و گذشته و داستان از دیدِ دو شخصیت اصلی فیلم یعنی خسرو و حنا تعریف می شود.

بخش ابتدایی فیلم روایت «خسرو پارسا» – با بازی نوید محمدزاده- از نحوه آشنایی اش با «حنا»ست. اینکه چطور دختری جوان که از علاقمندان کارهای اوست، پس از پایان کنسرت، خودش را به «خسرو» که در ماشینش نشسته و می خواهد به خانه برگردد، می رساند و این آغازی برای ورود «حنا» به زندگی خسرو می شود. اما در بخش دوم شاهد همین روایت از زاویه دید «حنا» – با بازی طناز طباطبایی- هستیم و و پر واضح است که جزییات روایت این دو نفر هیچ ارتباطی به هم ندارد، اما آنچه در این بین مشترک است اعتراف خسرو و حنا به عشقی ست که بین آنها به وجود می آید.

نوید محمدزاده و طناز طباطبایی در خشم و هیاهو

هر چند انتظار می رود در فیلم شاهد عشقی آتشین میان حنا و خسرو باشیم، اما در نهایت با صحنه دادگاه و اعترافات حنا به قتل تینا و واکنش خسرو، می بینیم که خسرو میان عشق و شهرت، شهرت را برمی گزیند، او فقط به موقعیتش فکر می کند و برایش اهمیتی ندارد که چه سرنوشتی در انتظار حناست. او تنها می خواهد آبروی خود را حفظ کند. از سوی دیگر صحنه ای که بازسازی ذهنی صحبت های حنا درباره قتل تیناست و دارد صحنه جرم را در حضور قاضی تعریف می کند کسی در تختخواب نیست و به نظر می رسد حنا برای محافظت از عشقش، سعی دارد به جرمی نکرده اعتراف کند و آن چه از قتل همسرِ خسرو می گوید زاده تخیلات و یا خواسته خسرو از اوست و نه واقعیت.

فیلم به طرز جالبی با رنگ های پررنگ و تاثیرگذار آغاز و در نهایت سیاه و سفید می شود. بازی های خوب و روان دو شخصیت اصلی داستان و همچنین «سعید چنگیزیان» در نقش بازجو از نقاط مثبت فیلم است. «خشم و هیاهو» از یک ریتم آرام، فیلمنامه ای مستند گونه، بازی های روان و ساده، استفاده از لوکیشن های متوسط و در مواردی رمانتیک و چشم نواز برخوردار است که باعث می شود تماشاگر رابطه خوبی با فیلم برقرارمی کند.

هومن سیدی، کارگردان و نوید محمدزاده و طناز طباطبایی در پشت صحنه فیلم خشم و هیاهو

هومن سیدی، کارگردان و نوید محمدزاده و طناز طباطبایی در پشت صحنه فیلم خشم و هیاهو

این فیلم توانست در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه هیات داوران برای هومن سیدی و سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای پیمان شادمان فر، به همراه بیاورد. این فیلم همچنین در گیشه هم موفق بود فروشی بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان داشت.

cineiranposter

#CineIranFest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*