دریچهسینماصفحه اولگزارش تصویری

خداحافظی با دنیا فنی زاده

دنیا فنی زاده عروسک گردان و از هنرمندان پیشکسوت تئاتر عروسکی که اغلب مخاطبان وی با عروسک گردانی مجموعه «کلاه قرمزی» می شناسند پس از یک دوره طولانی مبارزه با سرطان در روز ۴ شنبه ۸ دی ۱۳۹۵ درگذشت. فنی‌زاده درباره عروسک گردانی کلاه قرمزی و علاقه اش به این عروسک گفته بود: کلاه قرمزی پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچک تر هستند.

فنی‌زاده عروسک‌گردان ایرانی و دختر پرویز فنی‌زاده بازیگر ایرانی است و  نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامهٔ عروسکی تلویزیونی «چتر با آواز باران» عروسک‌گردانی را تجربه کرد. این برنامه برای شبکهٔ اول سیما در قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک جوجه وجود داشت که فنی‌زاده عروسک‌گردانی و آوازخوانی یکی از آن‌ها را بر عهده داشت. عروسک‌گردانی در آثاری چون «گربه آوازخوان» ساخته کامبوزیا پرتوی از دیگر آثار او در این دوره است.

دنیا فنی زاده در آخرین گفتگویش با خبرگزاری مهر گفته بود: قبل از کلاه قرمزی من با ایرج طهماسب و حمید جبلی چند کار عروسکی انجام داده و با کار هم به خوبی آشنا بودیم. یک برنامه عروسکی با نام «صندوق پست» را با طهماسب برای تلویزیون اجرا می کردیم که در آن شخصیت های مختلفی مانند گلابی و ژولی پولی وجود داشتند. اصلا قرار نبود در این برنامه کلاه قرمزی بیاید و ماندگار شود، در ابتدا قرار بود کلاه قرمزی به عنوان شاگرد کفاش یک بار در برنامه به عنوان مهمان حضور پیدا کرده و کفش های آقای مجری را که واکس زده بود، بیاورد اما با آمدنش برای همیشه ماندگار شد. این شخصیت آنقدر برای مخاطبان کودک و نوجوان آن زمان جذاب بود که دیگر نتوانستیم آن را از مجموعه خارج کنیم.

امروز، پنجشنبه ۹ دی ماه مراسم تشییع پیکر وی در خانه سینما برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا