اخباررویای کاناداییصفحه اولکانادایادداشت کانادایی

ملاله درس بدهد اما بدون روسری

وزیر کبک می گوید: ملاله می تواند در استان تدریس کند، اگر روسری خود را بردارد.

ژان فرانسوا روبرگ از ممنوعیت نمادهای مذهبی خجالت زده نیست.

مجله تیتر گزارش میدهد: وزیر آموزش کبک، ژان فرانسوا روبرگ اظهار کرده است که ملاله یوسف زی، برنده جایزه صلح نوبل، قادر به تدریس در این استان خواهد بود، اگر روسری خود را بردارد. این اظهارات در توئیتر روبرگ و پس از ارسال عکسی از او در کنار این فعال ۲۱ ساله در زمان ملاقاتشان در فرانسه که در آن جا روبرگ گفته بود که آن ها در مورد دسترسی به آموزش و توسعه بین المللی صحبت کرده بودند، بیان شد. وزیر آموزش بلافاصله در رسانه های اجتماعی محکوم به “ریاکاری شرم آور” شد و بسیاری از این رسانه ها اشاره کردند که دولت او اخیرا ازBill 21  در کبک استفاده کرده است. این قانون کارمندان دارای اختیارات در بخش دولتی از جمله معلمان، افسران پلیس و قضات را از پوشیدن نمادهای مذهبی در محل کار منع می کند.

وزیر آموزش کبک، ژان فرانسوا روبرگ – ملاله یوسف زی، برنده جایزه صلح نوبل

او به انتقادهایی که در توئیتر دریافت کرده بود با اعلام حمایت خود از Bill پاسخ داد. روزنامه نگار مونترالی سلیم ندیم والی از روبرگ پرسید که او چگونه به درخواست یوسف زی مبنی بر تدریس در کبک پاسخ داده است. به هر حال این برنده جایزه نوبل اغلب با حجاب دیده شده است. روبرگ گفت که حضور و فعالیت یوسف زی در کبک “افتخاری بزرگ” است، اما معلمان نمی توانند در حین کار از نماد های مذهبی استفاده کنند. روبرگ پیش از اجلاس سران G7 در آگوست، برای ملاقات وزیران آمورش در پاریس حضور داشت.

یوسف زی در سن ۱۵ سالگی در پاسخ به مبارزه برای حق تحصیل دختران، مورد ضرب گلوله طالبان قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۴ شهروند افتخاری کانادا شد. این فعال در سال ۲۰۱۷ به مجلس عوام در اتاوا دعوت شد که در آنجا سخنرانی الهام بخشی را ایراد کرد. او در سال ۲۰۱۷ درباره کانادا گفت: ” من دعا می کنم که شما همچنان خانه های خود و دل های خود را به روی بی دفاع ترین فرزندان و خانواده های جهان باز کنید. و امیدوارم تا همسایگان شما نیز از این الگو پیروی کنند.”

سخنرانی ملاله در مجلس عوام کانادا

 


 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا