اخباراخبار هنراز گوشه و کناردر شهرصفحه اول

گرام گیبسون نویسنده و شاعر تورنتو درگذشت

گرام گیبسون، نویسنده، شاعر و همسر مارگارت آتوود در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

مجله تیتر گزارش میدهد: گرام گیبسون، نویسنده و شاعر اهل تورنتو و همسر مارگارت آتوود در لندن در سن ۸۵ سالگی در گذشت. او آتوود را در تور معرفی کتاب پرفروشش با نام “وصیت نامه” که دنباله “خاطرات خدمتکار” است همراهی می کرد. آتوود در بیانیه ای اعلام کرد: “ما از فقدان گرام، پدر، پدر بزرگ و همسری دوست داشتنی بسیار ناراحت هستیم، اما خوشحالیم که او به پایانی که دوست داشت رسید و از زوال عقل بیشتری که از آن می ترسید، رها شد. او هفته های پایانی بسیاری خوبی را سپری کرد و در زمان مرگش عشق، دوستی و قدردانی بسیاری را احساس کرد. ما به خاطر زندگی عاقلانه، اخلاق مدارانه و متعهدش، از او سپاسگزاریم.”

گرام گیبسون و مارگارت آتوود

جان دگن، مدیر اجرایی اتحادیه نویسندگان می گوید: “او مانند پدری برای بسیاری از نویسندگان کانادایی، از جمله من بود.” او از کمک های گیبسون در زمانی که مسیر شغلی خود را به عنوان نویسنده و ناشر انتخاب می کرد، یاد کرد. گیبسون نویسنده رمان های پنج پا، اشتیاق، حرکت همیشگی و مرگ مرد محترم است. علاوه بر این، او رئیس انجمن قلم کانادا، برنده جایزه هاربرفرانت، جایزه هنرهای تورنتو و عضو Order of Canada بود. کریستین کوچران، ناشر کتاب های آتوود و مدیر انتشارات خانه پنگوئن کانادا در بیانیه ای اعلام کرد: “ما به خاطر آن میراث فوق العاده سپاسگزاریم، میراثی که به شکوفایی ادامه می دهد، و همچنین به خاطر تجربیاتی که با گرام داشتیم سپاسگزاریم: یک مرد محترم واقعی که لطف، ظرافت و شوخ طبعیش همه کسانی که او را می شناختند، تحت تاثیر قرار داده است.”

گرام گیبسون و مارگارت آتوود

گیبسون یکی از اعضای موسس انجمن در سال ۱۹۷۳ بود. یکی از اتفاقات مهم که گیبسون در آن دخیل بود، بالا رفتن از مجسمه اجرتون رایرسون در دانشگاه رایرسون و پوشاندن آن با پرچم آمریکا بود – اتفاقی که منجر به پوشش خبری گسترده ای شد. این حرکت او در اعتراض به فروش انتشارات رایرسون به یک شرکت آمریکایی بود؛ دگن خاطر نشان کرد که گیبسون بعدها گفته است که “این زمانی بود که فهمیدیم ما می توانیم تاثیرگذار باشیم، وقتی همه (نویسندگان) با هم کار کنیم.”

مری اوزبورن مدیر اجرایی فعلی بیمه نویسندگان که ماهیت ارزشمند کار نویسندگان را شناسایی و به منظور توسعه سیستم حمایتی برای نویسندگان در زمان نیاز آن ها و همچنین ایجاد ارتباط میان نویسندگان ایجاد شده است، اشاره می کند: “او همچنین نیروی محرک تاسیس بیمه نویسندگان بود. به کارهای امروز ما نگاه کنید، چه برنامه کمک هزینه ما برای نویسندگان در بحران های مالی باشد، چه جوایز ادبی، چه نویسندگان مقیم یا هر برنامه جدید دیگری. می توانید ارتباط مستقیم آن را با گرام گیبسون پیدا کنید. هیچ یک از این ها بدون او وجود نداشت. از همه مهم تر، اون انسانی فوق العاده بود و ما به شدت دلتنگ او خواهیم شد.”

گرام گیبسون

گیبسون به دلیل علاقه اش به پرندگان و رصد خانه پرندگان جزیره پیلی مشهور بود. او و آتوود خانه ای در این جزیره داشتند. او یک محافظه کار متعهد، عضو شورای صندوق جهانی حیات وحش کانادا و رئیس رصد خانه پرندگان جزیره پلی بود. در مصاحبه ای با مجله استار در مورد انتشار کتابش با عنوان کتاب حیوانات در سال 2009 و کتاب پرندگان در سال 2005، گیبسون می گوید: “می دانم که نمی توانم دنیا را تغییر دهم و نمی خواهم که کوته فکر باشم. اما کاری که می توانم انجام دهم این است که ارتباط در حال تغییرمان با طبیعت را کشف کنم و به خوانندگان کمک کنم تا حس اولیه احترام به حیوانات که به نظر می رسد از بین رفته است را بازیابند.” او همچنین می گوید: “یکی از کارهایی که باید همه با هم انجام دهیم این است که فرزندان و نوه های خود را تا حد ممکن به طبیعت ببریم. برای بچه ها خوب نیست که هر روز و هر هفته در مدرسه بنشینند و مغز خود را پرورش دهند در حالی که از بدن های خود غافلند.”

گرام گیبسون و مارگارت آتوود

زمانی که از نویسنده و ویرایشگر بری کالاگان که زمانی همسایه آتوود و گیبسون بوده است، در مورد آنچه درباره گیبسون به خاطر دارد پرسیدند، این گونه پاسخ داد: “سخاوت روح. افرادی کمی وجود دارند که کارهایی را انجام می دهند و آن ها را به خوبی پایان می دهند. و افراد بسیاری کمتری وجود دارند که کاری که باید را برای شما انجام می دهند، اما آن کار را با سخاوت روحشان انجام می دهد. این افراد بسیار کم و بسیار سخاوتمند هستند و گرام یکی از آن افراد نادر بود.” گرام گیبسون در تاریخ ۹ آگوست ۱۹۳۴ در لندن در ایالت اونتاریو به دنیا آمد. اون اکنون همسر و سه فرزند خود، گرام پسر، متیو و جس را تنها گذاشته است. اواخر هفته گذشته، آتوود در یوتیوب پستی در مورد شعر آلفرد لرد تنیسون با عنوان عبور از میله ها منتشر کرد که با موسیقی داگرلند اجرا شده بود که احتمالا اشاره به گیبسون دارد.

غروب خورشید و ستاره های شب

و نشانه ای واضح برای من

گرام گیبسون

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا