>
مهاجران ایرانی، رویدادهای کانادایی، در مجله تیتر

Toronto Fringe Festival

Toronto Fringe Festival

Toronto Fringe Festival

The Toronto Fringe Festival is an annual theatre festival, featuring un-juried plays by unknown or well-known artists, taking place in the theatres of Toronto. Several productions originally mounted at the Fringe have later been remounted for larger audiences, including the Tony Award-winning Musical The Drowsy Chaperone.

The Toronto Fringe Festival started in 1989. Today the festival presents over 150 individual productions from Canada and around the world. It is well known for not having a jury to judge which plays will be presented. Instead it uses a lottery system which gives each play an equal chance. It depends mostly on volunteers, donors/sponsors, and government grants. One notable feature is the 24-hour playwriting contest in which contestants write a play in one day based on items selected by the Fringe and the winning play is performed on the last day of the festival.

In 2008 “The Fringe of Toronto” launched a second festival called “The Next Stage Festival” (NSTF) which takes place annually in January. Unlike the summer festival, NSTF is juried and presents both new and remounted projects by “Fringe Artists”. Also, unlike the summer Fringe Festival NSTF only showcases 8 productions.

جشنواره تئاتر «فرینج تورنتو»، فستیوالی سالانه است که هیات انتخاب ندارد و هنرمندان شناخته شده و ناشناس، در کنار هم آثار خود را در معرض دید عموم قرار می دهند. این جشنواره اولین بار در سال 1989 برگزار شد و شیوه انتخاب آثار از طریق قرعه کشی بوده و هست تا همه از شانس برابری برخوردار باشند. یکی از بخش های جالب توجه این جشنواره، نمایشنامه نویسی در 24 ساعت است که بر اساس موضوعی که انتخاب می شود، شرکت کنندگان یک روز کامل فرصت دارند تا نمایشنامه ای را به رشته تحریر درآورند و برنده این مسابقه، اثرش در آخرین روز جشنواره اجرا می شود.

در سال 2008 این جشنواره بخش دیگری را راه اندازی کرد که The Next Stage Festival (NSTF) نام گرفت و هر ساله در ماه ژانویه برگزار می شود. برخلاف جشنواره تابستانی فرینج، این بخش دارای هیات انتخاب  و آثار منتخب، نمایش های تازه و بازسازی شده هستند. همچنین برخلاف Fringe Festival این جشنواره فقط 8 اثر به نمایش می گذارد.

فرصت های مساوی

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت هفتم: برداشت آخر «پیتر شومان»، کارگردان و نظریه پردازِ تئاترِ خیابانی نان و عروسک زمانی گفته بود” تئاتر یک ضرورت است، چیزی شبیه نان برای زندگی”. برای او و کسانی که تئاتر را نوعی آیین و تلاش معناجویانه در زندگی می دانند، اجرای یک اثر، نوعی ...

Read More »

ساحره ها و بندبازها

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت ششم: Weird: The Witches of Macbeth «مکبث» یکی از کوتاه ترین و در عینحال عمیق ترین تراژدی های شکسپیر است. بازنمایی ِ تصویرِ جاه طلبی و سودای جنون آمیز ِ  قدرت در این نمایشنامه قرن هاست مخاطبان بسیاری را بر صندلی های تماشاخانه ها میخکوب کرده ...

Read More »

یک افسانه ی شخصی عجیب و غریب

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت پنجم: Curious Contagious در سبدِ رنگین فستیوالِ فرینجِ تورنتو  می توان انتظار تماشای هر شکلِ اجراییِ خلاقانه یا ترکیبی را داشت.  از تئاتر فیزیکال گرفته تا اجرای عروسکی و حتی دلقک بازی؛ اما گروه ونکووری Mind of a Snail   که متشکل از دو هنرمند جوان با ...

Read More »

هجوم به ذهن منتقد

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت چهآرم: وقتی با 150 اجرای تئاتری متفاوت در نزدیک به 10 روز روبرو باشید بدون شک ممکن است دچار وسواس سختی در انتخاب و دیدن آثار بشوید.شاید هم راه میانبر را انتخاب کنید و در فهرستِ انتخابی تان ترکیبی کولاژگونه از اجراهایی با دنیاهای کاملاً متفاوت ...

Read More »

بیگانگان و بیگانگان

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت سوم:BRIGHT LIGHTS «کت سندلر» در تئاتر امروز ِ کانادا یک نمایشنامه نویس پرکار اما موفقِ جریان اصلی است . در طول 5 سال گذشته 11 نمایشنامه نوشته و اجرا کرده است و کمتر از یک ماه قبل نیز با متن نمایشی MUSTARD«خردل» – که به کارگردانی ...

Read More »

یک بلاک باستر تمام عیار بر صحنه ی کوچک تئاتر

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت دوم: WasteLand اگر بخواهیم یک ویژگی مشترک میان آثار حاضر در فستیوال تئاتر فرینج تورنتو در نظر داشته باشیم٬ بدون شک «تلاش برای رسیدن به یک تجربه ی اجرایی ناب بر پایه ی حداقل امکانات صحنه ای و مبتنی بر خلاقیت های فردی بازیگران» مهمترین اصل ...

Read More »

این کاریکاتورهای دوست داشتنی

یادداشت های روزانه فستیوال تآتر فرینج تورنتو – کانادا امین عظیمی – منتقد تآتر یادداشت اول: “Everything else is sold out”، یک اسکچ کمدی تیزبینانه و انتقادی است که برپایه ی شوخی هایی حساب شده، جدی ترین موضوعات اجتماعی را نشانه رفته است. گروهِ بازیگران 5 نفره ی   Dench Judy Dameبه کارگردانی « پل بیتس»، یه موضوعات روزمره همچون استفاده از ...

Read More »