Kiarostami’s Farewell
پرده نقره ای به سوگ نشست
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در بیانیهای که کاخ الیزه منتشر کرد، به عباس کیارستمی ادای احترام کرد. وی نوشت: عباس کیارستمی، هنرمند بزرگ ایرانی بود که سینمایش جهانی حرف میزد و فکر میکرد. او جایگاه والایی در تاریخ سینما دارد. او یک فیلمساز بود و همچنین یک شاعر و عکاس. عباس کیارستمی در آثار ادبی خود به مسائل ریز و روزمره بُعدی خاص و جهانی میبخشید. اولاند همچنین به رابطه نزدیک هنری و دوستانه این فیلمساز ایرانی با کشور فرانسه اشاره کرد. یواسای تودی، هافینگتن پست، آسوشیتد پرس، ایندیپندنت، ایندیوایر، الجزیره، یورونیوز، کوریره دلا سرا و لوموند نیز دیگر رسانههایی بودند که به درگذشت عباس کیارستمی واکنش نشان دادند. لوموند نوشت:«درگذشت عباس کیارستمی ضایعهای بزرگ برای جامعه سینمای جهان است که فقدان این کارگردان، عکاس، شاعر و نقاش در تاریخ سینمای جهان ردی فراموش نشدنی از خود برجای خواهد گذاشت.»
عباس کیارستمی در تورنتو و کانادا چهره شناخته شده ای بود. فیلم های او بارها در جشنواره های معتبر کانادایی از جمله در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو ببا حضور خودش به نمایش درآمد آبان ماه سال 1394، 52 عکس از مجموعه «درهای بیکلید» عباس کیارستمی روی دیوارهای موزه آقاخان تورنتو آویخته شدند. این عکسها برای حفظ کیفیت، تکهتکه عکاسی شده و در ابعاد واقعی و سایز اصلی درها، چاپ شده بودند. این نخستینباری بود که نمایشگاهی انفرادی از آثار یک هنرمند در این موزه برپا میشد.
کیارستمی سالها در کنار ساخت فیلم، به هنرهای دیگری از جمله عکاسی، ویدئوآرت و چیدمان نیز می پرداخت. عکسهای او همواره معطوف به طبیعت و چشماندازهای زیبای طبیعی است. او همواره تأکید کرده که فضای بصری و مفهومی عکسها و فیلمهایش بههم نزدیک است و پیش از این در اینباره گفته بود: «عکسهای من، سینمای من را میسازد. مدیوم عکس فرصت مینیمالکارکردن، با حداقل امکاناتکارکردن را به من داده است و همین عکسها هستند که سینمای مرا میسازند. من به سینما و عکاسی توأمان علاقه دارم، اما بدیهی است که شرایط برای عکاسی فراهمتر است، عکاسی، به مجوز، سرمایهگذاری، پروداکشن و… نیازی ندارد، بنابراین در این هنر فعالیت میکنم اما هرگاه شرایط کافی و لازم برای ساخت فیلم فراهم شود، فیلم هم خواهم ساخت.»
عکسهای مجموعه «ردهای بی کلید» کیارستمی ظرف ٢٠ سال گذشته عکاسی شدهاند و شامل درهایی قدیمی هستند که امروز هیچکدامشان دیگر وجود ندارند. ایده این مجموعه عکسها، به دوران ساخت فیلم «خانه دوست کجاست؟» برمیگردد و ماجرای نجاری که پس از سالها، دنبال درهایی میگشت که روزی خودش آنها را ساخته بود. این عکسها در شهرهای مختلف ایران نظیر کاشان، اصفهان و استان گلستان، همینطور جنوب ایتالیا، فرانسه و همچنین مراکش ثبت شدهاند.
کیارستمی خود نیز برای افتتاحیه این نمایشگاه در تورنتو حضور داشت و با علاقمندان آثارش نیز به گفت و گو نشست. موزه آقاخان، موزهای در زمینه هنر و فرهنگ اسلامی، واقع در تورنتوی کاناداست. این موزه توسط تراست آقاخان برای فرهنگ – که خود بخشی از شبکه توسعه آقاخان است- برپا شده و شامل آثار هنری شاخص و میراث فرهنگی تمدنهای اسلامی است. این آثار که از چند مجموعه گردآوری شدهاند، نمایانگر پیشرفتهای مسلمانان در زمینههای گوناگون هنری و علمی در طول تاریخ هستند. همزمان با نمایش این عکسها در موزه آقاخان، از 25 فوریه تا 3 اپریل 2016 جشنواره فیلم تورنتو مجموعه ای از آثار کیارستمی را به نمایش گذاشت و در همان رابطه سخنرانی های متعددی در بررسی آثار کیارستمی در تورنتو برگزار شد. در این جشنواره که با معاونت جیمز کوانتJames Quandt برنامه ریز ارشد سینما تک تیف، مجموعه ای از 19 فیلم سینمایی بلند و 14 فیلم کوتاه کیارستمی را با عنوان The Wind Will Carry Us: The Films of Abbas Kiarostami به نمایش درآمد.
تیف، در واکنش به خبر درگذشت عباس کیارستمی در صفحه رسمی خود نوشت: “In the total darkness, poetry is still there, and it is there for you.” With the death of Abbas Kiarostami, the world has lost a true master of cinema. He visited TIFF last November, and Cameron Bailey captured this shot of him in our bookstore. RIP.
کیارستمی از زبان دیگران:
«کیارستمی نماینده بالاترین سطح هنرآفرینی در سینما است.» مارتین اسکورسیزی
«فیلمهای عباس کیارستمی ورای معمولند. کلمات نمی توانند احساسات مرا نسبت به فیلمهای او بیان کنند، تنها می توانم توصیه تان کنم که ببینیدشان.» آکیرا کوروسوا
«از همیشه بیشتر پی برده ام که او یکی از غول های سینمای معاصر جهان است.» جاناتان روزنبام ـ از شیکاگو ریدر