رصدخانه

18 عکاسی که سوژه فیلم شدند

روزنامه تلگراف، چاپ انگلستان، به انتخاب خود، 18 فیلمی که سوژه اصلی داستان حول محور زندگی عکاسان می چرخد را، معرفی کرد.

La jetée
هلن شاتلن در این فیلم کوتاه علمی تخیلی به کارگردانی کریس مارکر نقش زنی ناشناس را بازی می‌کند که خاطرات یک زندانی فرانسوی را تسخیر کرده است. فیلم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد و با ترکیب تصاویر ثابت ساخته شده است.

Funny Face
این فیلم بر مبنای موزیکالی به همین نام ساخته شد. فرد آستر در «چهره بامزه» نقش عکاسی به نام دیک ایواری را بازی می‌کند. شخصیت ایواری تا حدی بر مبنای عکاسی به نام ریچارد آودن شکل گرفت که تیتراژ آغازین فیلم را طراحی کرد و مشاور پروژه هم بود.

La Dolce Vita
واژه پاپاراتزی از این فیلم فدریکو فلینی گرفته شد. فلینی این واژه را از یک گویش ایتالیایی گرفت که برای توصیف صدای وز وز آزاردهنده یک پشه به کار می‌رود. داستان «زندگی شیرین» درباره خبرنگاری به نام مارچلو روبینی با بازی مارچلو ماسترویانی است که همراه وردست عکاس خود (والتر سانتسو) در رم پرسه می‌زند.

Spider-Man
توبی مگوایر در فیلم‌های «اسپایدرمن» نقش پیتر پارکر را بازی می‌کند، کسی که روزها یک عکاس آزاد است، اما شب‌ها در نیویورک سیتی با خلافکارها مبارزه می‌کند.

Memento
گای پیرس در این تریلر روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان نقش لئونارد شلبی را بازی می‌کند. شلبی دچار فراموشی حاد است و برای اینکه اتفاقات یادش بماند از آن‌ها عکس می‌گیرد.

One Hour Photo
رابین ویلیامز نقش مردی تنها به نام سای پریش را بازی می‌کند که در قسمت عکاسی فوری سوپرمارکت محلی مشغول کار است. او در اینجا به شکلی خطرناک به لحاظ ذهنی و روحی درگیر خانواده یورکین می‌شود. «عکس یک ساعته» فیلمی بسیار عجیب و غریب است.

Road to Perdition
کنراد هال فیلمبردار «جاده تباهی» برای کار خود در این فیلم پس از مرگ برنده جایزه اسکار شد. جایزه را پسرش کنراد دبلیو هال که او هم فیلمبردار است، بجایش گرفت. جود لاو در این فیلم که داستانش در دوران رکود اقتصادی در آمریکا روی می‌دهد، نقش عکاس صحنه‌ جرم را بازی می‌کند.

Blow-Up
فیلمی به کارگردانی میکل‌آنجلو آنتونیونی فیلمساز ایتالیایی که داستانش در لندن دهه 1960 روی می‌دهد. داستان درباره دیوید بیلی (دیوید همینگز) عکاس مد است که ناخواسته با دوربین خود یک جنایت را ثبت می‌کند.

Rear Window
ال‌بی جفریز (جیمز استیوارت) در این تریلر کلاسیک به کارگردانی آلفرد هیچکاک یک عکاس است که نشسته بر صندلی چرخ‌دار از پنجره آپارتمان خود زاغ سیاه همسایه‌هایش را چوب می‌زند.

 

ادامه مطلب در نشریه «تلگراف» چاپ انگلستان

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا