اخبار هنردر شهردریچهرویای کاناداییصفحه اولعکس های کاناداگزارش تصویری

مستند لبه تیغ در تورنتو

تیتر گزارش میدهد:گروه هنری موج نو در شهر تورنتو و به مدیریت عارف محمدی، میزبان دکتر بهمن مقصودلو و مستند جذاب لبه تیغ بود. این برنمه که در سالن همایش های بنیاد پریا برگزار میشد، با اشتقبال کم نظیر ایرانیان ساکن تورنتو روبرو شد. عارف محمدی با بیش از یک دهه تداوم کاری در برگزاری رویدادهای سینمایی ایرانی در کانادا، توانسته است تا با نزدیک کردن فاصله هنرمندان ایرانی با مهاجران ایرانی و خصوصا نسل دوم مهاجران، در زنده نگاه داشتن فرهنگ ایرانی کوشا باشد.

در این مراسم گروه هنری موج نو با دادن لوح تقدیر به دکتر مقصودلو برای یک عمر فعالیت هنری که توسط محمد مهدی دادگو ( تهیه کننده ) انجام شد، از زحمات ایشان قدردانی کردند. مستند لبه تیغ، گزارش مصوری است از سختی ها و رنجهای زنان سینمای ایران از بدو ورود سینما به کشور تا یک دهه گذشته.  این مستند حاصل تلاش بیش از یک ۱۵ سال دکتر بهمن مقصودلو است که به تازگی به اتمام رسیده است.

پروانه معصومي نخستين بار در سال 1350 در فيلم کوتاه «سفر» ساخته بهرام بیضایی به عنوان بازيگر ظاهر شد و پس از آن در فیلم های بلند بیضایی چون رگبار، غریبه و مه و کلاغ نیز نقش اول را ایفا کرد. معصومی در مستند لبه تیغ از تجربه های حضورش در سینمای ایران سخن میگوید . زری خوشکام ستاره فیلم های قبل از انقلاب ( تپلی ،آدمک ) پس ازازدواج با علی حاتمی و تولد نخستین و تنها فرزندشان لیلا (حاتمی) در مهرماه ۵۱ عملاً از سینما کنار کشید و تا قبل از انقلاب تنها در یک نقش یعنی نقش خانم عزت الدوله در سریال سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی) به کارگردانی همسرش علی حاتمی ظاهر شد.

او پس از انقلاب با نام زهرا حاتمی برای اولین بار در قسمت هایی از تهران روزگار نو و در فیلم سینمایی جهان پهلوان تختی ظاهر شد. در مستند لبه تیغ پای صحبت های این هنرپیشه و ورودش به سینما در دهه پنجاه می نشینیم. پس از انقلاب، بیش از ۹۰ درصد از بازیگران زن سینمای ایران ممنوع التصویر و از بیمه و بازنشستگی محروم شدند. برخی از آن‌ها برای بازجویی به دادگاه انقلاب احضار شدند که در فیلم “لبه تیغ: میراث بازیگران زن ایرانی” به این موضوع نیز پرداخته شده است. ژاله علو می‌گوید همین زنانی که امروز از بازیگری محرومند ریشه‌هایی بودند که نهال شدند، تنومند شدند، شاخه دادند، گل دادند و “بازیگران بااستعداد امروز چون فاطمه معتمدآریا، نیکی کریمی، گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، لیلا حاتمی و … عطر این گل ها هستند. اینها ادامه‌ ما هستند

عکس ها از : رهام، خشایار و فرشید رشیدی فر

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا