اخباراخبار اقتصادیاخبار اقتصادیصفحه اولکانادا

بسته های کالا آب می روند

این تورمی است که شما قرار نیست ببینید

مینا رحیمی: از دستمال توالت گرفته تا ماست، قهوه و چیپس ذرت، تولیدکنندگان بی سر و صدا سایز بسته بندی را بدون کاهش قیمت کاهش می‌دهند. به این طرح “کوچک شدن بسته بندی به دلیل تورم” می گویند و این موضوع در سرتاسر جهان در حال افزایش است. در ایالات متحده، یک جعبه کوچک کلینکس اکنون 60 دستمال دارد. در حالی که چند ماه پیش 65 دستمال داشت. ماست چوبانی فلیپس از 5.3 اونس به 4.5 اونس کاهش یافته است. در بریتانیا، نستله، قوطی قهوه Nescafe Azera Americano  خود را از 100 گرم به 90 گرم کاهش داد. در هند، مایع ظرفشویی Vim  از 155 گرم به 135 گرم کاهش یافته است.

کارشناسان می گویند که کوچک شدن بسته بندی به دلیل تورم چیز جدیدی نیست. اما در زمان تورم بالا، به دلیل آنکه شرکت‌ها با افزایش هزینه‌های مواد اولیه، بسته‌بندی، نیروی کار و حمل و نقل دست و پنجه نرم می‌کنند، این موضوع افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش S&P Global، تورم جهانی قیمت مصرف کننده در ماه می 7 درصد افزایش یافت، سرعتی که احتمالا تا سپتامبر ادامه خواهد داشت.

ادگار دوورسکی، حامی مصرف‌کننده و دستیار دادستان کل سابق ماساچوست که دهه‌ها کاهش تورم را در وب‌سایت دنیای مصرف‌کننده خود ثبت کرده است، گفت: “تورم به صورت یک موج می آید. ما در حال حاضر به دلیل تورم در یک جزر و مد هستیم.”

دوورسکی پاییز گذشته متوجه جعبه‌های کوچک‌تر غلات در قفسه های فروشگاه شد و موضوع کوچک‌تر شدن بسته ها به دلیل تورم از آنجا آغاز شد. او می‌تواند ده‌ها مثال را ذکر کند، از کاغذ توالت Cottonelle Ultra Clean Care که از 340 برگ در هر رول به 312 برگ کاهش یافته است، تا قهوه Folgers که ظرف 51 اونسی به 43.5 اونسی کاهش یافته است، اما همچنان می‌گوید که تا 400 فنجان خواهد رسید. (Folgers می‌گوید از فناوری جدیدی استفاده می‌کند که منجر به تولید دانه‌های سبک‌تر می‌شود.)

دوورسکی گفت کوچک کردن بسته بندی ها به دلیل تورم برای تولیدکنندگان جذاب است، زیرا آنها می دانند که مشتریان متوجه افزایش قیمت خواهند شد اما وزن خالص یا جزئیات کوچک مانند تعداد ورق های روی یک رول دستمال توالت را دنبال نمی کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از ترفندهایی برای پرت کردن حواس مشتریان از کوچک‌ شدن بسته ها استفاده کنند، مانند علامت‌گذاری بسته‌های کوچک‌تر با برچسب‌های جدید و درخشان که چشم‌های خریداران را جلب می‌کند.

این کاری بود که Fritos انجام داد. بسته های Fritos با علامت “مناسب مهمانی” قبلاً 18 اونس بود. برخی از آنها هنوز در یک خواربار فروشی زنجیره ای در تگزاس به فروش می رسد. اما تقریباً هر فروشگاه بزرگ دیگری اکنون بسته های مناسب مهمانی15.5 اونسی را تبلیغ می کند که گران تر نیز هستند.

وقتی از PepsiCo در مورد Fritos سوال شد پاسخی نداد. اما کوچک شدن بطری های Gatorade را تایید کرد. این شرکت اخیراً شروع به حذف تدریجی بطری های 32 اونسی به نفع بطری های 28 اونسی کرده است که در وسط مخروطی هستند تا نگهداری آنها راحت تر باشد. پپسی کو گفت که این تغییر سال‌هاست که در حال انجام است و به شرایط اقتصادی کنونی مرتبط نیست. اما در پاسخ به این سوال که چرا نسخه 28 اونسی گرانتر است، پاسخی نداد.

به همین ترتیب، Kimberly-Clark – که هر دو Cottonelle و Kleenex را تولید می کند – به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد اندازه بسته های کوچک شده، پاسخ نداد. شرکت Proctor & Gamble در مورد نرم کننده Pantene Pro-V Curl Perfection که از 12 اونس به 10.4 اونس کاهش یافته است، اما همچنان 3.99 دلار قیمت دارد، پاسخی نداد.

بهترین اسنک بارهای ارگانیک Sunny Day  از هشت عدد در هر جعبه به هفت عدد رسیده است، اما قیمت ذکر شده در چندین فروشگاه 3.69 دلار باقی مانده است. Hain Celestial Group، مالک این برند، به ایمیلی که به دنبال اظهار نظر در این باره بود، پاسخ نداد. برخی از شرکت ها در مورد تغییرات صریح هستند. در ژاپن، شرکت Calbee، تولیدکننده تنقلات، کاهش 10 درصدی وزن – و افزایش 10 درصدی قیمت را برای بسیاری از محصولات خود در ماه می اعلام کرد، از جمله چیپس سبزیجات و سویای سبز. این شرکت افزایش شدید قیمت تمام شده مواد اولیه را مقصر دانست.

پیتزا دومینو در ژانویه اعلام کرد که تعداد بال های مرغ 10 تکه ای خود را با همان قیمت 7.99 دلار کاهش داده و به هشت قطعه می رساند. دومینو به افزایش قیمت مرغ اشاره کرده است. بیاس آناند، رئیس ارتباطات شرکتی دابور هند، یک شرکت مراقبت از مصرف کننده و غذا، گفت: در هند، کوچک کردن بسته بندی ها بیشتر در مناطق روستایی انجام می شود، جایی که مردم فقیرتر و نسبت به قیمت آسیب پذیرتر هستند. در شهرها، شرکت ها به سادگی قیمت ها را افزایش می دهند.”

آناند گفت: “شرکت من مدت‌هاست که این کار را آشکارا انجام می‌دهد.”

برخی از مشتریانی که متوجه کوچک‌سازی شده‌اند، نمونه‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. برخی دیگر می گویند کاهش تورم باعث می شود عادات خرید خود را تغییر دهند. الکس آسپاچر خرید مواد غذایی و برنامه ریزی وعده های غذایی را برای خانواده چهار نفره خود در هاسکینز اوهایو انجام می دهد. او متوجه شد که بسته یک پوندی پنیر سوئیسی که خریداری می کرد به 12 اونس کاهش یافته است، اما برچسب قیمت 9.99 دلاری خود را حفظ کرده است. حالا او به دنبال قیمت های مناسب تر میگردد یا یک قطعه پنیر می خرد و خودش آن را تکه تکه می کند.

آسپاچر گفت وقتی از افزایش دستمزد کارگران خواربارفروشی مطلع شد، می دانست که قیمت ها افزایش می یابد. اما سرعت تغییر – و بسته های کوچک شده – او را شگفت زده کرده است. آسپاچر گفت: “من تا حدی برای این مسئله آماده بودم، اما تاکنون محدودیتی برای این موضوع وجود نداشته است. امیدوارم به زودی سقفی برای آن پیدا شود.”

گاهی اوقات روند می تواند معکوس شود. با کاهش تورم، رقابت ممکن است تولیدکنندگان را مجبور کند که قیمت های خود را کاهش دهند یا بسته های بزرگتر را دوباره معرفی کنند. اما دورسکی می‌گوید زمانی که یک محصول کوچک‌تر شود، اغلب به همین شکل باقی می‌ماند. او گفت: “افزایش اندازه بسته ها تقریبا نادر است.”

هیتندرا چاتورودی، استاد مدیریت زنجیره تامین در دانشکده بازرگانی کری دانشگاه ایالتی آریزونا W.P. گفت که شکی ندارد که بسیاری از شرکت‌ها با کمبود نیروی کار و هزینه‌های بالاتر مواد خام دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در برخی موارد، سود شرکت ها – یا فروش منهای هزینه های کسب و کار – نیز به طور تصاعدی در حال افزایش است و چاتورودی آن را نگران کننده می داند.

او به Mondelez International اشاره می‌کند که در بهار امسال به دلیل کوچک کردن اندازه شکلات های شیری Cadbury خود در بریتانیا بدون کاهش قیمت، سود خوبی به دست آورد. درآمد عملیاتی شرکت در سال 2021، 21 درصد افزایش یافت، اما در سه ماهه اول با افزایش فشار هزینه، 15 درصد کاهش یافت. در مقایسه، سود عملیاتی پپسی در سال 2021، 11 درصد و در سه ماهه اول 128 درصد افزایش یافت.

چاتورودی گفت: “من نمی گویم آنها سودجو هستند، اما اینگونه به نظر می رسد. آیا ما از محدودیت های عرضه به عنوان سلاحی برای کسب درآمد بیشتر استفاده می کنیم؟”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا