در شهرصفحه اول

تورنتو ميزبان مسابقات “پان امريكن”

نگاهی به بزرگترین رویداد ورزشی  قاره امریکا

Maryam Dehkordi مریم دهکردی
Maryam Dehkordi
مریم دهکردی

 بازي هاي «پان امريكن» رويداد مهمي براي قاره آمريكاست. يك رويداد چند ورزشي كه براي مردم و كشورهاي اين قاره به اندازه المپيك اهميت دارد. همه كشورهاي قاره آمريكا در اين اتفاق مهم ورزشي شركت مي كنند. اولين دوره اين المپياد ورزشي در سال ١٩٥١ در پايتخت آرژانتين -بوئنوس آيرس- و آخرين دوره آن نيز سال ٢٠١١ در گوادالاخاراي مكزيك برگزار شد.

دور جديد بازي هاي پان امريكن از ١٠ تا ٢٦ جولاي ٢٠١٥ در تورنتوي كانادا برگزار می شود و به فاصله دو هفته بعد يعني در تاريخ ٧ تا ١٥ آگوست بازي هاي «پارا پان امريكن» برگزار مي شود. مطابق اعلام رسمي از وب سايت سازمان ورزشي «پان امريكن» در اين دوره بيش از ٦٠٠٠ ورزشكار از ٤١ كشور و در ٣٦ رشته ورزشي مختلف با هم به رقابت مي پردازند.

ورزشكاران در رشته هاي سنتي و مدرن ورزشي از قبيل شنا، غواصي، شمشير بازي، كشتي آزاد، كشتي فرنگي، دوچرخه سواري،تنيس، دو و ميداني، اسكيت، اسكي، قايق سواري، بوكس و غيره در اين مسابقات با هم به رقابت می پردازند. خبرها حاکی از آن است که يك روز پيش از آغاز رسمي رقابت ها، يعني ٩ جولاي 2015، افتتاحيه اين دوره از بازي ها با انجام مسابقات شنا برگزار مي شود.

PanAmerica (3)

TO2015 يا كميته برگزاري مسابقات «پان امريكن» و «پاراپان امريكن» تورنتو , برنامه ريزي دقيقي براي هرچه بهتر برگزار كردن رويدادي كه براي ميزباني اش هفته ها و ماهها وقت صرف كرده، انجام داده است.

سازمان ورزشي «پان امريكن» موسوم به PASO هر چهار سال يكبار اقدام به برگزاري اين رقابت ها مي كند و به قيد قرعه ميزباني به يكي از كشورهاي آمريكايي واگذار مي شود. این نخستين بار است که تورنتو موفق شده ميزبان بازي هاي «پان امريكن» باشد.

رقابت سختي ميان سه شهر تورنتوي كانادا، ليماي پرو و بوگوتاي كلمبيا براي ميزباني اين رقابت ها صورت پذيرفت، اما در نهايت تورنتو موفق به كسب راي اول براي ميزباني شد. پيش از اين تورنتو براي ميزباني المپيك ناكام مانده بود و اين اتفاق براي همشهريان ما خبر خوبي است، گرچه مثل هر رويداد ديگري ممكن است انتقادهايي را نيز در پي داشته باشد.

ناگفته پيداست بدون حضور تماشاگر، چنين رويداد ورزشي بخشي از شكوه و عظمت خود را از دست می دهد. با توجه به تنوع رشته و مليت در اين اتفاق مهم ورزشي، شهر تورنتو، هميلتون و ساير شهرهاي ميزبان، تعداد زيادي تماشاگر براي مشاهده اين بازي ها میزبانی می کنند. شيوه تهيه بليت و زمان مناسب براي رزرو و خريد در وبسايت رسمي «پان آمريكن» به تفصیل شرح داده شده است.

Canadian wheelchair basketball star David Eng, shown in this file photo at right, is featured in a video released one year out from the start of the 2015 Parapan American Games, held in Toronto. (Shaun Botterill/Getty Images)
Canadian wheelchair basketball star David Eng, shown in this file photo at right, is featured in a video released one year out from the start of the 2015 Parapan American Games, held in Toronto. (Shaun Botterill/Getty Images)

بر اساس اطلاعات ارايه شده در وبسايت، خريداري بليت براي حضور در اين مسابقات از تابستان امسال در سايت هاي مرتبط با سازمان ورزشي «پان امريكن»PASO آغاز شده است. پيش فروش بليت ها براي «پان امريكن» از سپتامبر شروع شده و از بهار سال آينده نيز امكان خريد بليت براي بازي هاي «پاراپان امريكن» وجود دارد. البته يكي ديگر از شباهتهاي اين رقابت ها با جام جهاني آن است كه پس از رزرو بليت بايد به انتظار قرعه كشي از ميان ثبت نام كنندگان باشيد. بله! شانس حضور در استاديوم ها و ميدان هاي رقابت براي همه فراهم نيست. بايد خوش شانس باشيد تا اقبال حضور در استاديوم هاي تورنتو، هميلتون يا شهرهاي اطراف نصیبتان شود. اين ممكن است خيلي خوشايند نباشد اما به نظر مي رسد براي ارائه خدمات با كيفيت به مسافران، تنها راه است. تصور كنيد اگر سيل مشتاقان، خارج از ظرفيت و امكان هتل ها، رستوران ها و استاديوم ها، به تورنتو بيايند، در شهر چه غوغایی می شود.

نكته مهم و جالب توجه در برگزاري چنين رويداد عظيم ورزشي، آن است كه از كليه شهروندان تورنتو دعوت شده تا به عنوان نيروهاي كار داوطلب در برگزاري مسابقات، به كمك نيروهاي دولتي در شهرداري و ساير ارگانها بشتابند. در وبسايت رسمي اين سازمان ذكر شده كه ارائه خدمات با كيفيت مطلوب، به تنهايي از طريق نيروهاي خدماتي دولتي امكان پذير نيست. فراخواني هم در وب سايت كميته برگزاري مسابقات قرار داده شده كه از طريق آن شهروندان بتوانند به عنوان نيروهاي كار داوطلب و بدون دريافت دستمزد جهت ارائه خدمات مختلف ثبت نام كنند.

به يقين نخست وزير وقت انتاريو به همكاري صميمانه شهروندان تورنتو اعتماد و اطمينان داشته است كه در خصوص ميزباني اين رويداد مهم ورزشي گفته بود:«تعهد، قول و وعده ما اين است كه بهترين بازي هاي پان آمريكن تاريخ را ارايه كنيم.»

به صورت دقيق در وب سايت اعلام شده است كه در اين دوره به ٢٠٠٠٠ نيروي كار داوطلب ارائه خدمات نياز است و امكاني فراهم شده كه با فشردن چند كليك و صرف زماني كمتر از ١٠ دقيقه بتوانيد آمادگي خود را در اين خصوص به كميته برگزاري مسابقات اعلام کنيد.

اين مسئله يكي از شاخص هاي منحصر به فرد اين رويداد ورزشي است که فرصت مناسب و مغتنمي بوجود آورده كه ايرانيان مقيم تورنتو هم به عنوان شهروندان وظيفه شناس اين شهر، با نيروهاي شهري و دولتي همكاري کرده و به عنوان تماشاگر و هم در هيئت نيروهاي داوطلب در كنار ديگر شهروندان كانادايي قرار بگيرند.

بازي هاي «پان آمريكن» ٢٠١٥ بي شك تاثير مثبتي بر شهر تورنتو و ساير نواحي جنوبي انتاريو خواهد داشت. از «سنت كاترين» در جنوب تا «آشوا» در شرق و «بري» در شمال، هر يك بخشي از رقابت هاي اين رويداد را ميزباني می کنند. اين اتفاق به نوعي موجب جذب توريست و كسب سود و درآمد براي مردم اين بخش از كشور پهناور كانادا هم می شود. همچنین وقتي از سراسر آمريكا تماشاگران براي ديدن بازي ها به تورنتو مي آيند، علاوه بر تماشاي بازي ها، ساير اوقات خود را می توانند به كشف جاذبه هاي ديگر اين مكان اختصاص دهند. به همين دليل چگونگي استقبال و ارائه خدمات به مسافران در خلال اين مدت در اولويت بالايي براي مسئولان شهري قرار دارد.

PanAmerica (7)

براي اثبات اين ادعا شواهدي هم وجود دارد. اينكه بعد از اعلام قطعي ميزباني تورنتو براي اين رقابت ها ساخت و سازهاي متعددي به منظور هر چه بهتر برگزار شدن اين مسابقات در شهرهاي تورنتو و هميلتون انجام شده، تاييدي بر اين ادعاست. مركز ورزش هاي آبي با دو استخر ٥٠ متري با حوض مجزاي شيرجه، و دهكده ورزشكاران و تجهيزات تمريني در پرديس اسكاربوروي دانشگاه تورنتو ساخته شده است. يك استاديوم دو و ميداني نيز در هميلتون به بهره برداري رسيده است. بديهي است اين تلاش ها نشان دهنده اهميت ويژه اين رويداد، براي قاره آمريكاست و مسلما نحوه اجرا و سود حاصل از اجراي صحيح اين رويداد براي مسولان دولتي در اولويت و اهميت بالايي قرار دارد.

جامعه ايراني مقيم در شهر تورنتو و ساير شهرهاي منطقه مي توانند جهت بهتر برگزار شدن اين رويداد مهم ورزشي گام برداشته و همه تلاش و توان خود را در اين زمينه به كار بگيرند. تابستان آينده براي همه شهروندان تورنتو سرشار از شادي، هيجان، انرژي و تلاش خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا