از گوشه و کنارسینماصفحه اولمجید موثقی

شاید فرهادی می داند

گزارش مجید موثقی از روز چهارم فستیوال فیلم کن!

مجید موثقی
Majid Movasseghi
نویسنده و کارگردان

سینمای ایران این روزها در «هفتاد و یکمین جشنواره کن» خیلی بر سر زبان‌ها افتاده است و فیلم افتتاحیه توسط یک فیلمساز ایرانی و و سوپر استار هایی چون «پنه لوپه کروز»و «خاویار باردم» به روی پرده رفته، اما زمان طولانی و قصه دوپاره فیلم خیلی ها را نسبت به این فیلم فرهادی نا امید کرده است!

البته هیچگاه بخت و اقبال با فیلم های افتتاحیه در جشنواره ها همراه نبوده است و این منطقی است که نمایش بهترین فیلم در افتتاحیه، سطح توقع مخاطب را بالا خواهد برد. فرهادی با این فیلم حتی نسبت به کار  دیگر خود «گذشته» که در سال ۲۰۱۳ در فرانسه ساخته بود ضعیف تر ظاهر شده است. اکثر فیلمسازان ایرانی چون «عباس کیارستمی ، امیر نادری ، محسن مخملباف، بهمن قبادی و حتی پرویز صیاد» در خارج از کشور نتوانستند فیلم های بهتری از قبل بسازند و فیلم جدید  فرهادی نیز دچار همین سردرگمی شده است!

زوج شهیر سینما در آخرین ساخته اصغر فرهادی که فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است

در «همه می دانند»خط داستانی و روایت فیلم از قوام خوبی برخوردار نیست و این در حالی است که در آثار قبلی فرهادی حداقل ریتم و روایت خوبی در کارگردانی  وجود داشت و ستیز و بدبینی شخصیت ها با جهان اطراف، مخاطب را با خود همراه می کرد، اما در «همه می دانند» تنها کسی که چیزی نمی داند خود فیلمساز است که چرا سراغ داستانی قوام نیافته رفته است و اینبار تعلیق های هیچکاکی و میزانسن های «موج نویی» به بن بست خورده اند و با کش آمدن داستانی که گنجایش دو ساعت و بیست دقیقه را ندارد،اینطور که به نظر می رسد شانس برای گرفتن جایزه ای  ندارد.

اما از فیلم های خوبی که تا به امروز نظر خیلی ها را به خود جلب کرده می توان از  فیلم موزیکال«تابستان» ساخته «کیریل سربرنیکوف» و «جنگ سرد» ساخته«پاول پاولیکوفسکی» نام برد که هر کدام از اینها شانس گرفتن یک جایزه را می توانند داشته باشند!

مرز ساخته علی عباسی محصول مشترک سوئد و دانمارک

در بخش نوعی نگاه نیز فیلم « مرز» ساخته «علی عباسی» از دانمارک و سوئد، طرفداران زیادی این روزها پیدا کرده است. در این فیلم عباسی، با داستانی جالب که در یک منطقه «ساحلی -مرزی» می گذرد و همانطوری که از نام فیلم پیداست، «مرز بین انسان ماندن و حیوان شدن» را به خوبی رصد کرده است. بازیگران این فیلم و کارگردانی خوب فیلم یکی از بخت های اصلی گرفتن جایزه ای در بخش نوعی نگاه است.

علی عباسی کارگردان فیلم مرز

اما شاید یکی از پدیدهای جالب امسال جشنواره کن فیلم «فرشته» ساخته «لوئیس اورتگا»از  آرژانتین باشد که در بخش نوعی نگاه نظر  همگان را به خود جلب کرده است، فیلم  شبیه گروتسکی از فیلم کلاسیک «بانی و کلاید» ساخته آرتور پن شده است که جهان پیچیده و عجیب ‌و غریب نوجوانی بزه کار  را با بازی درخشان «لورنزو فرو» به خوبی نشان می دهد. شخصیتی که به قول خودش «مادر زاد دزد آفریده شده است».

پوستر فیلم « فرشته» با بازی درخشان «لورنزو فررو»

شاید کشف یکی از آثار خوب در جشنواره کن امسال، همین فیلم «فرشته»باشد. فیلمی که در روایت، بازیگری ، فیلمبرداری و فضاسازی بی نظیر و نفسگیر است. البته قضاوت کردن هنوز زود است و باید بردباری بیش‌تری به خرج داد تا خروجی محصولات دیگر  این «کارخانه رویا سازی» نیز مشاهده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا