اخبار هنراز گوشه و کنارصفحه اول

هتل بوداپست، کیک خوشمزه سینمایی

نگاهی به فیلم The Grand Budapest Hotel 

هلیا قاضی میرسعید Helia Ghazi روزنامه نگار - تورنتو
هلیا قاضی میرسعید
Helia Ghazi
روزنامه نگار – تورنتو

 

کارگردان : Wes Anderson

نویسنده : Stefan Zweig , Wes Anderson

بازیگران : Bill Murray , Ralph Fiennes , Jude Law , F. Murray Abraham  , Edward Norton ,

Mathieu Amalric ,Saoirse Ronan , Adrien Brody , Willem Dafoe , Tilda Swinton

 

خلاصه داستان: در سال 1930 که دولتی فاشیست در حال قدرت گرفتن است و شعله جنگ در حال روشن شدن، هتل بزرگ بوداپست به واسطه تلاش فراوان آقای گوستاو (با بازی رالف فاینس) مهماندار هتل و شاگردش زیرو مصطفی (با بازی تونی ریولوری) به یکی از برترین تفریحگاه‌های اروپا تبدیل شده است. یکی از مشتریان همیشگی هتل (تیلدا سوئینتن) می‌میرد و یک نقاشی ارزشمند به گوستاو می رسد. با این اتفاق همه چیز تغییر می‌کند. وارثان این [مشتری] زن به سرکردگی پسرش، دمیتری (با بازی آدرین برودی)، در صدد بر می‌آیند نقاشی را به هر نحو ممکن پس بگیرند. گوستاو به اشتباه به جرم قتل در یک پایگاه نظامی به زندان می‌افتد. در همین حین دمیتری با کمک دستیار روانی اش به نام جاپلینگ (با بازی ویلم دافو) در جستجوی نسخه‌ای از وصیتنامه دومی بر می‌آید که اگر آن نسخه علنی شود اهدافش از تصاحب میراث به خطر می‌افتد. اولین گزینه‌ای که برای فیصله دادن این قضیه به ذهن جاپلینگ می‌رسد بوی کشت و کشتار می‌دهد، کاری که در آن ید طولایی دارد.

THE GRAND BUDAPEST HOTEL

فیلم «هتل بزرگ بوداپست» هشتمين فيلم بلند داستاني «وس آندرسون» محسوب می شود که فیلمنامه‌اش را به تنهایی نوشته است. اندرسن سازنده فیلم‌هایی چون «راشمور»، «خانواده رویال تننبام»، «زندگی در آب با استیو زیسو»، «دارجلینگ لیمیتد»، «آقای فاکس شگفت‌انگیز» و «قلمرو طلوع ماه» است.

آثار وس اندرسون، از «خانواده رویال تننبام» گرفته تا «آقای فاکس شگفت انگیز»  همیشه به نوعی سورئال بوده اند و شخصیت‌هایی عجیب غریب و غلو شده‌ ای داشته اند. اتفاقی که در فیلم اخیر او نیز همچنان مشاهده می شود.

«گوستاو» با بازی بی عیب و نقص «رالف فاینس» نماینده تمام عیار یک «جنتلمن» است. جنتلمنی که علاوه بر ظاهر همواره آراسته اش، در ادب و نزاکت هم پیشتاز است. ادب و نزاکتی که در وجودش نهادینه شده و برای حفظ ظاهر نیست و همین مسئله باعث شده تا او  در بین اطرافیان، همکاران، زیردستان و از همه مهمتر مهمانان هتل و به ویژه بانوان سالخورده از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار شود.

این اولین باری است که «رالف فاینس» در فیلمی از «وس اندرسون» حضور دارد. همچنین شاید بتوان گفت که این فیلم اولین اثری است که فاینس در یک نقش کمدی ظاهر شده است. «هتل بزرگ بوداپست» حال و هواي مفرحی دارد و حضور«رالف فاينس»  در چنین فیلمی به گونه ای تغيير مسير كاري براي او محسوب می شود. بازیگری که به ایفای نقش های دراماتيك و جدي شهرت دارد.

The-Grand-Budapest-Hotel-0

 

شاید تصویری که «فاینس» در فیلم «فهرست شیندلر» از توانایی های خود ارائه داد، دلیلی شد تا بیشتر بازی در نقش سربازی آلمانی، یک «نازی» تمام عیار و آدم کش به او پیشنهاد شود. نقش هایی که او به راستی به خوبی از پس آنها برآمد.

همین تصویر شاید در ابتدا مخاطب را کمی از انتخاب او برای بازی در یک نقش کمدی، شگفت زده می کرد. اما با دیدین اولین تیزرهای فیلم، تماشاگر فراموش می کرد که برابر او مردی ایستاده که در فیلم های پیشین خود به راحتی آدم می کشت.!

وس اندرسون پیش از این در اظهارنظری، رالف فاینس را چنین توصیف می کند:«ریف فاینس در فیلم In Bruges به کارگردانی «مارتین مک دونالد» کمی ترسناک ولی در عین حال بامزه بود. فیلم In Bruges مثل همه آثار این کارگردان واقعا خنده دار بود. شاید به خاطر بازی رالف فینس در نقش یک افسر بی رحم آلمانی در فیلم «فهرست شیندلر» همه ما او را با نقش های جدی و عبوس به یاد می آوریم. او نقشهای متفاوتی بازی کرده، از جمله در فیلم «بیمار انگلیسی» و یا «مسابقه تلویزیونی». ولی شاید تاکنون نقشی مشابه فیلم جدید من بازی نکرده باشد. در هر صورت من هیچگاه در مورد توانایی های او تردیدی نداشتم.»

هر چند به نظر می رسد، وس اندرسونف نقش گوستاو را از ابتدا برای والف فاینس نوشته بود، اما خودش می گوید وقتی فیلمنامه تمام شد، آنرا برای رالف فرستادم و از او پرسیدم کدام نقش را دوست دارد بازی کند؟ رالف فاینس به یاد می آورد پس از آنکه فیلمنامه را خوانده، در پاسخ به این سوال اندرسون در حالیکه به گوستاو اشاره می کند، پاسخ می دهد:«این نقش را، لطفا.!»

GrandBudapestHotel

اندرسون معتقد است اگر می خواهید بازیگری در فیلم شما، نباشد، به او نقش خاصی را پیشنهاد بدهید و مطمئن باشید که او پس از خواندن فیلم، هر نقش دیگری به جز آنچه شما به او پیشنهاد داده اید را انتخاب خواهد کرد. اما برای فیلم «هتل بزرگ بوداپست» اندرسون فیلمنامه را به فاینس داد تا او خودش نقشی را که دوست دارد انتخاب کند، چون به گفته خود اندرسون او نمی دانست چه کسی واقعا می تواند نقش گوستاو را بازی کند، چرا که کارکتر او بسیار عمیق، نمایشی بود و می بایست اشعار زیادی را هم از بر می خواند و دیالوگ هایش گاه به چند پاراگراف طولانی می رسید.

«فاینس» با بازی درخشانی که در این فیلم از خود ارائه داد، یکبار دیگر ثابت کرد، می تواند در هر ژانری خوش بدرخشد.

فیلم «هتل بزرگ بوداپست» در واقع ملغمه ای است از ماجراجویی و طنز که وس اندرسون با مهارت تمام، اتفاقات ترس آور و رویدادهای ناخوشایندش را به موضوعی مفرح تبدیل کرده و البته بازی گوشی های بازیگران متعدد و سرشناس فیلم، از دیگر نقاط قوت آن محسوب می شود. فیلمی که پرنده خیال را بر بالای سر تماشاگرانش به پرواز درمی آورد، پروازی برای فرار از واقعیات گاه تلخ زندگی که در این فیلم به طرز شگفت انگیزی به سخره گرفته شده اند و با تخیل مخاطب، خوب گره خورده اند.

بی شک یکی از دلایل موفقیت فیلم «هتل بزرگ بوداپست» به اتکای بازیگرانش است. هر چند حضور برخی از بازیگران، تنها به اندازه گفتن چند دیالوگ کوتاه است. اما همین حضور و البته جلوه های ویژه کامپیوتری به فیلم حال و هوای دیگری داده است و بدون این دو فاکتور مهم، شاید داستان فیلم نسخه دست دهمی از یک داستان کلیشه ای، بیش نبود.

Jeff Goldblum, Ralph Fiennes, Bob Balaban, Saoirse Ronan, Willem Dafoe, Tony Revolori, Harvey Keitel, Adrien Brody, Waris Ahluwalia

اما طنز گاه فاخر و گاه بی ادبانه، رنگ و لعاب لوکیشن ها بدون یادآوری جغرافیایی خاص، بازی های روان، تعدد لهجه ها، همه و همه لحظه های خوشی را از تماشای «هتل بزرگ بوداپست» برای مخاطب به ارمغان می آورد و او را راضی از سالن سینما راهی می کند.

این فیلم دو جشنواره سینمایی «برلین» و «گلاسکو» را افتتاح کرده و تاکنون اشتیاق زیادی به آن نشان داده شده است.

همچنین فیلم «هتل بزرگ بوداپست» رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما با اکران محدود در هفته آغازین را نیز با فروش 800 هزار دلاری در اختیار دارد.

کمپانی Look Effects در آخرین ساخته «وس اندرسون» همکاری داشت، ویدیوئی منتشر کرده و در آن نشان داده که در پشت صحنه ساخت فیلم «هتل بزرگ بوداپست» چه گذشته است. در این ویدئو مشاهده خواهید کرد که چگونه می توان با جلوه های دیداری، ساده ترین کارها، مانند اصلاح رنگ تا ساخت تصویر سه بعدی را روی پرده سبز انجام داد. «وس اندرسون» پیش از این نیز برای فیلم Moonrise Kingdom با کمپانی Look Effects کار کرده بود. این کمپانی همچنین در تهیه و تولید فیلم هایی نظیر Noah ، The Secret Life of Walter Mitty ، Man of Steel ، Game of Thrones ، Nashville و… حضور داشته است.

http://www.youtube.com/watch?v=AFsBUmKHgX8

 

 

Review Overview

User Rating: 3.64 ( 66 votes)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا