شکل و شمایل «فرزند فردا»
یادداشت های روزانه فستیوال سامر ورکس
تورنتو – کانادا
هلیا قاضی
Tomorrow’s Child
Titre Mag’s Star: 4 (Out 0f 5)
بلیت را می گیرید خانمی که ایستاده کنار در و به شما چشم بندی می دهد.چند دقیقه بعد چند نفر با روپوش سفید پزشکی به میان مخاطبان می آیند. دختر جوانی که عینک به چشم دارد، همکارانش با لحن طنزی معرفی می کند و توضیح می دهد که باید به گروه های 5 نفره تقسیم شویم، چشم بندها را بزنیم و دست روی شانه نفر جلویی بگذاریم و وارد سالن شویم. پس از ورود به سالنی که نمی بینیم شخصی افراد را جداگانه روی صندلی می نشاند. صدای بازی بچه ها در جایی که شاید پارک باشد به گوش می رسد.
دقایقی بعد مکالمه زن و مردی را می شنویم که راهی بیمارستان هستند، خوشحال برای دیدن نوزادی که 9 ماه انتظارش را کشیدند و حتی حاضر نشدند با آزمایشی جنسیت بچه را مشخص کنند و به گفته خودشان می خواهند سورپرایز شوند.
بله، سوپرایز. آنها واقعا با دیدن نوزادشان شگفت زده می شوند. کودک آنها که با دشواری قدم به این دنیا گذاشته، شبیه به یک مخروط است و هیچ شباهتی به انسان ندارد و حالا والدین او باید با این قضیه کنار بیایند.
در این اجرای 75 دقیقه ای، در تمام مدت چشم های شما بسته است و تنها با گوش هایتان ماجرا را دنبال می کنید. گاهی ممکن است چند ثانیه ای از قصه بازبمانید و غرق در افکار خودتان بشوید، اما صدای بلندی که حاکی از اتفاق تازه ای است، شما را به خود می آورد و دوباره با داستان همراه می شوید.
در این اثر تخیل شما نفش اساسی را ایفا می کند. شکل و شمایل بیمارستان، پدر و مادر و حتی بچه مخروطی شکل، همه و همه بستگی مستقیم با ذوق و تخیل شما دارد. در واقع این شما هستید که هریک از این افرد با توجه به اتفاقی که برایشان افتاده و موقعیتی که در آن گرفتار شده اند، در ذهن خود خلق می کنید.
کار که تمام می شود، چشم بندهایتان را برمی دارید و می بینید که دور هم در یک سالن کاملا خالی نشسته اید و در این مدت همراه با دیگران صداهای ضبط شده ای را شنیده اید که برای هریک از مخاطبان، متناسب با ذائقه شان، به اشکال متفاوتی تصویر شده است.
به عنوان کسی که مخالف شش دانگ بچه دار شدن است، با این اثر از این جهت موافقم که وقتی دو نفر تصمیم می گیرند شخص سومی را وارد زندگی شان بکنند، نه اینکه منفی، اما باید واقع گرا باشند و این نکته را هم درنظر بگیرند که با وجود تمام پیشرفت های پزشکی، اما همچنان به دلیل هورمون ها و اشعه ها و فشارهای روحی که ناخواسته ما را احاطه کرده اند، کودک شان ممکن است با مشکلات و کاستی هایی قدم به این دنیا بگذارد. ضمن تاکید دوباره بر بدبین نبودن، هر روز تعداد زیادی بیماری هایی کشف می شود که پزشکان از شناسایی دقیق آن عاجزند چه رسد به درمانشان. امروزه مانند صد سال پیش، تنها طاعون و وبا زندگی بشر را تهدید نمی کند، بلکه ناهنجاری هایی چون «اوتیسم»، «بیش فعالی»و… زندگی افراد را دست خوش تغییرات ناخوشایندی می کند. چه بسا بسیاری از کودکان که سالم به دنیا آمده اند، اما به دلیل وارد شدن دوز نامناسبی از دارو سلامت روحی و جسمی خود را برای همیشه از دست داده اند.
یادآوری این نکته پر بیراه نیست، بهتر است باور کنیم ما تافته جدا بافته نیستیم و مشکلات این زوج که در این اثر شنونده آن بودیم، می تواند روزی گریبان ما یا اطرافیان ما را بگیرد.
نمایش Tomorrow’s Child «فرزند فردا» برگرفته از داستان کوتاهی از Ray Bradbury و کارگردانی و طراحی صدای آن برعهده Eric Rose – Matthew Waddell بوده است.
About
Hot off of their sold out run at The High Performance Rodeo, Ghost River Theatre brings their award winning adaptation of Ray Bradbury’s sci-fi short story Tomorrows Child to SummerWorks as a one-of-kind audio-only theatre experience. Audience members are blindfolded and then guided into the theatre to a swivel chair and experience a story that surrounds them through a thrilling sonic landscape created by GRT Artistic Director Eric Rose and Associate Artist Matthew Waddell. Bradbury’s classic short story presents two new parents in the imagined retro-future of 1988 confronting the realities of their newborn baby… who has been born into another dimension. Will they accept the divide between parent and child? Or find another solution?
Credit
Ghost River Theatre
Based on the short story by Ray Bradbury; Adapted from the story by Eric Rose, Matthew Waddell and David van Belle; Directed and Sound Design by Eric Rose and Matthew Waddell; Dramaturgy and Additional Writing by David van Belle; Original Music by Jesse Osborne-Lanthier (Noir) and Sarah Albu; Sculpture by Emily Promise-Allison; Assistant Directed by Evan Medd; Produced by Ayla Stephen and Ava Jane Markus; Performed by Anna Cummer*, Tyrell Crews* and David van Belle*; Photo by Timothy Archibald.
*Appear Courtesy of Canadian Actors Equity Association
Based on the short story “Tomorrow Child” by Ray Bradbury, originally published as “The Shape of Things” © 1947; renewed 1975 by Ray Bradbury. Performed by permission of Don Congdon Associates, Inc.
Presented in partnership with Dual Audio, Koffler Centre of the Arts and Norton Rose Fulbright
Curator’s Note
“After bringing their gorgeous production, “One”, to SummerWorks in 2011, Ghost River Theatre return to present a work that is disorientedly adventurous and extremely clever. Eric Rose is one of my favourite theatrical brains in Canada, and its thrilling to have him return to Toronto again.” – Michael Rubenfeld
Links
http://www.ghostrivertheatre.com/tomorrows-child/