اخبار هنرپروندهجشنواره تیرگاندر شهرصفحه اولموسیقی

از ممنوع الکاری تا جشنواره تیرگان با مجید درخشانی

هلیا قاضی میرسعید
Helia Ghazi
روزنامه نگار – کانادا

جشنواره تیرگان امسال میزبان یکی از اساتید مسلم موسیقی، مجید درخشانی است. او از جمله نوازندگان و آهنگسازانی است که که پس از 20 سال زندگی در آلمان در سال 1384 به ایران بازگشت و فعالیت هنری خود را در داخل کشور ادامه داد. چند سال پیش به عنوان خبرنگار بخش موسیقی روزنامه فرهیختگان با او گفتگویی انجام دادم. قرار مصاحبه در خانه اش در خیابان وزرا بود. با حوصله و دقت تمامی سوالاتم را پاسخ داد و از خاطرات سالهای دور گفت. او از اعضای اولیه گروه شیدا بود. انتشار آلبوم‌های بچه‌ها بهار (با حسین علیزاده) و آلبوم قاصدک (با صدای مرحوم اخوان ثالث) از تلاش‌های مستقل درخشانی در دهه شصت بود. هرچند همکاری با گروه شیدا منجر به تولید آثار ماندگاری شد، اما درخشانی سال ۱۳۶۳ به آلمان مهاجرت کرد و در شهر کلن ساکن شد. اما حتی آنجا هم به آموزش موسیقی و اجرای موسیقی ایرانی مشغول بود و در هر فرصتی از اجرای کنسرت تا برگزاری سمینار و نسشت های تخصصی، همیشه به دنبال زنده نگه داشتن و شناساندن موسیقی ایرانی بود.

شاید یکی از ویژگی های مجید درخشانی افتادگی و سادگی او باشد. او از معدود هنرمندانی است که به دور از حاشیه در همه این سالها کارش را دنبال کرده است. او همیشه یکی از موافقان حضور زنان در گروه های موسیقی، هم در مقام نوازنده و هم خواننده بوده است و بر این قضیه پافشاری داشته، تا آنجا که وقتی گروه «خورشید» را برای اجرا به تبریز دعوت کردند و نامه رسمی هم از ارشاد آمد که برای اجرا هیچ مشکلی نیست، زمانی که اسامی نوازندگان و خوانندگان گروه را خواستند و متوجه شدند که حدود ۸ یا ۹ نفر نوازنده خانم در گروه بودند، از او خواستند که خانم‌ها‌ را حذف کند ولی مجید درخشانی به جای این کار، از برگزاری کنسرت امتناع کرد.!

از طرف دیگر در سال 1393 از خروج مجید درخشانی به خارج از کشور ممانعت شد. روز ۱۴ دی در فرودگاه پاسپورت او را ضبط کردند و از او خواستند که برای پیگیری موضوع ممنوع الخروجی خود به اداره گذرنامه مراجعه کند. دلیل این برخورد هم، داشتن خواننده زن در گروه «ماه بانو» و انتشار گسترده کلیپ‌های موسیقی این گروه بود. در همین راستا او و اعضای گروهش دو بار به دادگاه احضار شدند و هر دو بار هم تبرئه شدند، از ابتدا همه بر این باور بودند که مسئله گروه «ماه بانو» تک خوانی خانم است که بعدا معلوم شد که موضوع جرم نیست بلکه انتشار اثر بدون مجوز جرم است. آنها می‌خواستند گروه را به تالار وحدت ببرند و آنجا برای خانم‌ها‌ اجرا کنند، اما وزارت ارشاد همکاری نکرد و مجوز نداد. بنابراین گروه تصمیم گرفت برای اینکه زحمت بچه‌ها‌ هدر نرود یکی دو تا از کارها را ضبط و در فضای مجازی منتشر کنند. ضبط کردن و در فضای مجازی گذاشتن همان و شروع شدن داستان ممنوع الخروجی و ممنوع الکاری همان. پخش کلیپ‌ها‌ باعث شد مجید درخشانی به مدت دو سال از کار موسیقی دور شود.

 

اما او حالا و پس از گذراندن این دوره سخت، قرار است به کانادا بیاید و در جشنواره تیرگان با دیگر نوازندگان گروهش برای ایرانیان ساکن کانادا برنامه اجرا کند. کار گروه عندلیب در دو بخش اجرا می شود که بخش نخست بداهه نوازی با حضور مجید درخشانی (تار) پدرام خاورزمینی (تنبک) و شاهو عندلیبی (نی) و بخش دوم این کنسرت اجرای آثار کردی با صدای شاهو عندلیبی خوهد بود.


تهیه بلیت


#tirgan2017

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا