اخبار هنردر شهرصفحه اول

نمایش فیلم های ایرانی در موزه سلطنتی انتاریو

Eastern Breeze راهی ROM شد

هلیا قاضی میرسعید Helia Ghazi روزنامه نگار - تورنتو

هلیا قاضی میرسعید
Helia Ghazi
روزنامه نگار – تورنتوچند روزی تا برگزاری جشن Iranian Heritage Day  در موزه سلطنتی انتاریو ROM باقی نمانده است. جشنی که هر ساله برنامه های هنری و فرهنگی مختلفی را که برگرفته از سنن گوشه گوشه سرزمین پهناور ایران است، به نمایش می گذارد. این مراسم به منظور آشنایی هرچه بیشتر جامعه کانادایی با فرهنگ غنی ایرانی است. همچنین به ایرانیانی که سالهاست مهاجرت کرده اند، یادآور می شود که وارثان چه میراث بزرگی هستند. میراثی که باید در نگهداری و انتشار آن به بهترین شکل ممکن، کوشش کنند.

موزه سلطنتی انتاریو (ROM: Royal Ontario Museum) یکی از پنج موزه بزرگ آمریکای شمالی و بزرگترین موزه کاناداست که به فرهنگ و تاریخ طبیعی اختصاص دارد. در این موزه بیش از شش میلیون اثر هنری و طبیعی در چهل گالری نگهداری می شود. در این موزه مجموعه های نفیسی از جمله آثاری از شرق نزدیک، آثار هنری آفریقا و آسیای شرقی، آثار تاریخی اروپا و آثار هنری کانادا و اسکلت دایناسورها برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده اند. جالب است بدانید که این موزه بر روی یک کاخ سلطنتی تغییر کاربری داده شده است. ساختمان این موزه نیز زیبایی قابل توجهی دارد به طوری که از آن به عنوان یکی از جاذبه های توریستی کانادا و به ویژه تورنتو نام می برند.

026

موزه سلطنتی انتاریو، مراسمی تحت عنوان The ROM’s Heritage Days برگزار می کند که در آن فرصتی فراهم می شود تا ملیت های مختلف، جشنی به منظور شناساندن فرهنگ و میراث خود به دیگران برپا کنند. این جشن ها بی شک نقطه عطفی برای ملل و اقوام خواهد بود و پلی است برای شناخت و درک متقابل از فرهنگ ها. در این مراسم که به مدت 2 روز – 24 و 25 ماه می – در ROM برپاست، برنامه های مختلفی اجرا می شوند که از جمله می توان به: هنرهای تجسمی، موسیقی و فیلم اشاره کرد. اما بخش سینمایی امسال رنگ و بوی دیگری دارد. در این دوره، برگزارکنندگان Iranian Heritage Day از فستیوال بین المللی سینمایی Eastern Breeze دعوت کردند تا منتخبی از فیلم های راه یافته به این فستیوال را در این جشن مجددا به نمایش بگذارد.

در همین راستا از کیهان مرتضوی، یکی از اعضای کمیته اجرایی Eastern Breeze  خواسته شد تا مسئولیت بخش سینمایی Iranian Heritage Day را به عهده بگیرد. مرتضوی در خصوص این همکاری به مجله تیتر می گوید:«امروز بسیاری از منتقدان هنری جهان، سینمای ایران را یکی از صادق ترین و خلاق ترین سینماهای جهان به شمار می آورند و آنرا هم تراز سینمای Neo-Realiste ایتالیا می دانند. سینمای موج نوی ایران یک مشخصه بسیار خاص خود را دارد. سینمایی با بیانی شاعرانه و سمبلیک که مرز بین واقعیت و خیال را می شکند. سینمای امروز ایران، نوشتن به تصویر است. هدف ما در جشنواره “نسیم شرقی” کمک به دیده شدن هرچه بیشتر این سینمای نادر است و من بسیار خوشحالم که توانسته ام پلی باشم بین فستیوال “نسیم شرقی” و جشنواره “میراث فرهنگی ایران” تا تعدادی از فیلم های ایرانی نمایش داده شده در فستیوال ما، مجددا در موزه سلطنتی انتاریو که مهم ترین موزه کانادا محسوب می شود، به معرض نمایش عمومی گذاشته شوند.»

Arch2o-Royal-Ontario-Museum-Studio-Daniel-Libeskind-10

اگر نتوانستید در فستیوال Eastern Breeze  شرکت کنید و موفق به تماشای این فیلم ها نشدید، فرصت خوبی است تا ایران و فرهنگ ایرانی را این بار از دریچه دوربین جوانان هنرمندی ببینید که با سلیقه و خلاقیت، هر کدام از منظری، موضوعی را برای فیلم خود برگزیدند تا وقتی به تماشای آنها می نشینید، روح و قلب شما را به تسخیر درآورند.

پویان طباطبایی، دبیر فستیوال بین المللی فیلم Eastern Breeze درباره چگونگی انتخاب این فیلم ها به مجله تیتر می گوید:«فیلم های ایرانی تنها بخشی از فیلم های فستیوال “نسیم شرقی” است از این رو پس از موافقت کمیته فستیوال برای همکاری با موزه رام، تیمی سه نفره متشکل از فرهاد آهی، ساسان اسوندی و کیهان مرتضوی بررسی مجدد فیلم های ایرانی را به عهده گرفتند. همچنین تعدادی از برگزیدگان بخش فیلم جشنواره “شش هفته با هنر ایران” هم به این مجموعه افزوده شد تا قدرت و توان سینمای جوان ایران را در ابعاد گسترده تری به نمایش بگذاریم.»

جشن Iranian Heritage Day فرصت خوبی است تا ضمن دیداری با جامعه ایرانی-کانادایی، ساعات مفرحی را در موزه با شکوه و زیبای ROM  بگذارنید و به تماشای برنامه های فرهنگی و هنری که برای این روز تهیه و تدارک دیده شده، بنشینید.

فیلم هایی که قرار است در موزه سلطنتی انتاریو به نمایش درآیند، عبارتند از:

 

Day 1:

ROM
Eaton Theatre, Level B1 – East
12 am to 1:30 pm

NO Name Length Category Time Director
01 A Bitter Untitled Short Fiction 3:20 Sara Eivazkhani
02 Human Being Short Anim 3:10 Mashallah Mohamadi
03 And We Pass By Short Fiction 2:48 Parisa Gorgin
04 Post Short Anim 8:52 M.J. Ghasempour
05 Kaar Baffi Short Doc 9:23 Mahmood Mousavi
06 Help Short Anim 1:06 Mahnaz Yazdani
07 Tea 2 Short Fiction 3:14 Yaser Shabani
08 Silent City Short Anim 7:21 Amir Mehran
09 After Never Short Fiction 7 Marjan Kazemi
10 Alzheimer Short Anim 8 Reza Hashempour
11 The Theft Short Fiction 5:42 Mohammad Farahani
12 Submissions Short Anim 2:13 Asal Bigdeli
13 Being Another Short Anim 1:29 Mashallah Mohamadi
14 The Garden of Earthly Delight Mid Doc 17 Kayhan Mortezavi


ROM

Day 2:

ROM
Eaton Theatre, Level B1 – East
11 am to 12:30 pm

NO Name Length Category Time Director
01 The Garden of Earthly Delight Mid Doc 17 Kayhan Mortezavi
02 Bazar Short Doc 3 Masoud Moein
03 Pain Short Anim 4 Mashallah Mohamadi
04 Seismic Century Short Doc 7 Kambiz Safari
05 Red Line Short Anim 8:14 Mona Abdollahshahi
06 Return Short Fiction 2 Alireza Oliazadeh
07 As I Was Leaving My City Short Fiction 3 Amirali Navaei
08 Call Me Sometimes Short Anim 2 Fatemeh Katirazan
09 Tea 1 Short Fiction 4 Arman Fazyaz
10 The Secret of The Tree Short Anim 4 Moin Samadi
11 Man, Idle, Cat Short Anim 2 Mahnaz Yazdani
12 The Frames
Mid Doc 30 Keyvan Mehregan

Six Weeks of Iranian Art Logo Eastern Breeze logo finall logo

 

Review Overview

User Rating: 1.72 ( 59 votes)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا