اجتماعیرصدخانهصفحه اول

سقوط شاه، نمایشنامه تازه بی.بی.سی

تیتر گزارش می دهد: با آنکه زمان زیادی از سقوط شاه و پیروزی انقلاب ایران نگذشته است، اما سوالات بی پاسخ بسیاری همچنان حول محور این اتفاق وجود دارد. کتاب های بسیاری نوشته شده، سمینارهای متعددی برگزار شده، اما دلایل به ثمر رسیدن انقلاب ایران، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. اینکه قدرت های غربی مایل به ماندن یا رفتن شاه بودند و یا این انقلاب ضرفا با رشادت نیروی های مردمی به بار نشست، سوالی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن پیدا نشده است.

بی.بی.سی انگلیسی با نزدیک شده به چهلمین سال پیروزی انقلاب، پادکستی ۹ قسمتی به نام «سقوط شاه» در وبسایت خود به صورت هفتگی منتشر میکند که  ۳ بخش آن در حال حاضر آماده شنیدن هست. هرچند موضوع این پادکست ها، نخ نما شده، اما شیوه روایت و اجرای آن متفاوت از دیگر برنامه هایی است که در این رابطه در سالهای اخیر تهیه و تدارک دیده شده است. پادکست «سقوط شاه» شبیه به نمایشنامه ای رادیویی است که در آن از سه منظر واحد روزهای منتهی به انقلاب را روایت می کند. جیمی کارتر چشم آبی به همراه همسرش قرار است در آستانه سال نو، سفری به ایران داشته باشد. شاه مضطرب به نظر می رسد، اما فرح خوش بین است و این سفر را فرضتی مغتنم می داند. کارتر به همراه همسرش و تیم ریاست جمهوری در هواپیما نشسته اند و برنامه ملاقات ها و سخنرانی ها را مرور می کنند. از سوی دیگر نعمت الله نصیری رییس ساواک، در زندان مشغول بازجویی است و در پس زمینه صدای فریادهای زندانیانی که شکنجه می شوند، به گوش میرسد.

فرح در باغ با همسر کارتر قدم میزند و شعر مورد علاقه اش، از سعدی را برای او می خواند:«بنی آدم از اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار». همسر کارتر این شعر که فرح برای او خوانده، به کارتر می دهد و او نیز در سخنرانی سال نو می خواند.به زندان برمی گردیم، زندانی که قرار است برای شکنجه برده شود، برای بازجویش همین شعر سعدی را می خواند. اما بازجو در جواب او می گوید:«شاید اینطور باشد، اما به نظر میرسد امشب جور دیگری هم می شود.!»تا کنون 3 قسمت از پادکست «سقوط شاه» منتشر شده است، اما پایان آن هنوز مشخص نیست. اگر مایل به شنیدن این پادکست هستید، به آدرس زیر می توانید مراجعه کنید:

 

پادکست سقوط شاه در سایت بی بی سی

 


Fall Of The Shah Podcast

BBC

Fall Of The Shah tracks the collapse of the Shah of Iran and the rise of a forceful new Islamic Republic. The visceral epic drama is seen from a range of vantage points: within the Shah’s royal circle; in the torturers’ prison; on the bloody streets of Tehran; at the heart of Ayatollah Khomeini’s revolutionary leadership; in the confused reactions within a sometime occupied American Embassy and right up in the White House itself. The revolution that shook the world. A drama based on real events in Iran 40 years ago. Starring Dame Diana Rigg.

A tale of power, betrayal and fear. Taking you back to the 1970s, when the Iranian Revolution would change the world forever. With Game of Thrones star Dame Diana Rigg. The nine-part drama is coming soon.

Listen to the Podcast

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا