اتاوااخبارجامعهصفحه اولکانادایادداشت کانادایی
موضوعات داغ

صلح نیاز به رهبران قدرتمند صلح‌ طلب دارد

نامه سرگشاده شورای ملی رسانه‌های قومی کانادا

توماس ساراس – تورنتو: صلح نیاز به رهبران قدرتمند صلح‌ طلب دارد، نه رهبرانی ضعیف برای جنگ.

نامه سرگشاده شورای ملی رسانه‌های قومی کانادا به رهبران آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین

روسای محترم

بشریت هیچ‌گاه با چنین بحران‌های طاقت‌فرسایی مواجه نشده بود، زیرا اکنون دو ابر قدرت هسته‌ای در تضاد با یکدیگر و در آستانه‌‌ی یک جنگ هسته‌ای قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تمام بحران‌ها با یکدیگر نمود پیدا کرده‌اند. بحران‌های مرتبط با همه‌گیری بیماری کووید از یک سو و بحران‌های اقتصادی، زیست محیطی، انرژی، غذا، مواد اولیه، نهادها و ارزش‌ها در جهانی پر جمعیت و شلوغ از سوی دیگر همگی با هم خود را بروز داده‌اند. اتفاقی که تا قبل از این هرگز رخ نداده بود.

برخلاف گذشته که جان اف کندی و نیکیتا خروشف برای حل بحران موشکی کوبا در سال 1962 گرد هم آمدند و چاره‌جویی کردند؛ اکنون سازمان ملل و رهبران ابرقدرت جهان، هیچ راه حل مناسبی را برای حل این بحران‌ها ارائه نمی‌دهند. رئیس جمهور مستبد روسیه؛ ولادیمیر پوتین، با حمله به کشور مستقل ِاوکراین و اشغال بخش‌هایی از آن با زور باعث ویرانی بی سابقه و سختی‌ها و صدمات جسمی و تلفات جانی گسترده شده است. گفته می‌شود که قصد پوتین از این حمله، محافظت از روسیه در مقابل گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای آن و محافظت از اتباع روسی است که استان‌های شرقی اوکراین را در برابر نیروهای نئو فاشیست و شبه نظامی اوکراینی ترک می‌کنند. اکنون ما در شرایط و موقعیتی نیستیم که درستی یا نادرستی این واقعه را قضاوت کنیم.

Thomas S. Saras، President and CEO The National Ethnic Press and Media Council of Canada

*واکنش دموکراسی‌های غربی چه بوده است؟

آنها به جای اینکه با جدیت به ادعاهای روسیه توجه کنند و در عین حال تمام راه حل‌های ممکن دیپلماتیک را برای حل این جریان بررسی کنند، رویکرد تنبیهی را پیش گرفته‌اند. بایدن از یک سو تنها به پوتین توهین می‌کند و نهادهای بین‌المللی تحریم‌های اقتصادی و سیاسی سخت و بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال می‌کنند.

رهبران اتحادیه اروپا نیز که تحت تاثیر این تدابیر قرار گرفته‌اند، تصمیم گرفتند تا مانند آمریکا، روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کنند و به وضعیت پوچ جنگ سرد بازگردند. آنها حتی کشتی‌ها و هواپیماهای روسی را هم تحریم کرده‌اند. رسانه‌ها و مشاوران ژئو استراتژیک در هر دو طرف از جنگ هسته‌ای صحبت می‌کنند، گویی به این طریق مشکلات انباشته بشریت از جمله سلامت و کمبود ثروت حل می‌شود!

نکته‌ی مهم دیگر این که، تحریم ابرقدرتی مانند روسیه، که از نظر جمعیتی معادل یک کشور متوسط است، اما از نظر قلمرو بزرگترین کشور جهان محسوب می‌شود، بیشترین تاثیر خود را بر روی توانایی افراد عادی برای تامین مخارج زندگی خود می‌گذارد. همچنین روسیه دارای بزرگترین ذخایر انرژی از جمله نفت و گاز، اوره، کود، غلات و طلا است که در حال حاضر در بازار جهانی با کمبود چشمگیری مواجه شده است و قیمت‌ها را به صورت سرسام‌آوری بالا برده است.

با این وجود بازارهای کشورهای غربی با کمبود مواجه هستند و قادر به تامین نیازها از منابع دیگر نیستند. در نتیجه قیمت تمام محصولات بدون استثنا همراه با تورم در حال افزایش است، کاهش رشد در مرحله بعدی قرار می‌گیرد و مردم نمی‌توانند نیازهای خود را تامین کنند و این چرخه رو به فزونی است که هیچ پایانی نیز برای آن وجود ندارد زیرا ممکن نیست در آینده‌ای قابل پیش بینی امکان جبران این کمبودها وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات دیگری که غرب به ویژه اروپا بزودی با آن روبه‌رو خواهد شد، کمبود غلات به دلیل تحریم روسیه است. همانطور که سازمان ملل هشدار داده است، در اطراف دریای مدیترانه و در کشورهای مثل سوریه، مصر و لیبی و کشورهای آفریقای مرکزی، ،جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر تحت تاثیر این تحریم قرار خواهند گرفت که نتیجه آن قحطی، بیماری‌های همه گیر، مرگ و میر است که این خود سبب هجوم موج عظیمی از پناهندگان به مقصد کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان می‌شود.

حال ما به عنوان شهروندان عادی، سایه‌ی این بحران پیچیده را در برابر خود حس می‌کنیم که مستلزم بسیج فوری سازمان ملل و رهبران ابرقدرت جهان خواهد بود. ما سازمان ملل را بی فایده و عقیم از واکنش به وتوی روسیه می‌دانیم و شاهد قطع تماس‌های شخصی ابرقدرت‌ها هستیم – گویی که این یک موضوع خصوصی است – و هدف آنها برای روبه‌رو شدن دوباره، به یک جنگ بیهوده، ویرانگر و مرگبار برای مردم اوکراین بدل شده است.

بشریت حالا وضعیت جنون‌آمیزی را سپری می‌کند. در حالی که تمام رهبران کشورهای غربی باید نگران رکود باشند و یک آتش بس فوری بدهند و در جستجوی راه حل سیاسی باشند، برخی از رهبران غربی با فرستادن سلاح به اوکراین، آتش جنگ را شعله‌ور تر می‌کنند و از آن طرف روس‌ها نیز در حال فرستادن نیروهای جدید به یک نبرد بسیار خطرناک هستند که خبر از حرکت به سوی یک نسل کشی هسته‌ای و به راه افتادنِ جنگ جهانی سوم را می‌دهد.

اگر غرب با پیش گرفتن همین روش و  اعمال تحریم‌های پیاپی، پوتین را به یک گوشه سوق دهد و او را مستاصل کند، او هیچ  راهی جز ضربه زدن به بیرون ندارد که منجر به نابودی کامل اوکراین و بقیه جهان می‌شود.

به این ترتیب، ما اعضاء صلح دوست شورای ملی مطبوعات و رسانه‌های قومی کانادا که به ۱۰۳ جامعه زبانی و فرهنگی مختلف خدمات ارائه می‌کنیم، بدین وسیله و به نام بشریت از رهبران جهان درخواست داریم:

به عنوان یک امر ضروری و قطعی، رییس جمهور بایدن و رییس جمهور پوتین باید بر سر یک میز بنشینند و خصومت‌های شخصی خود را کنار بگذارند تا به جنگ اوکراین پایان دهند و تمام تحریم‌ها علیه هر فردی از هر دو طرف را لغو کنند، زیرا در غیر اینصورت جهان به سمت مسیری خطرناک و بدون بازگشتی حرکت خواهد کرد. از آنجایی که جنگ در اوکراین بخشی از تقابل عمومی بین شرق و غرب است، از رهبران کشورهای ابرقدرت (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، هند و دیگران) تقاضا می‌شود تا راه حلی برای مشکلات کنونی بشریت ارائه دهند که تمام مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و غرب را در تقابل مستقیم با کشورهای شرق قرار خواهد داد.

جنگی که  در اوکراین رخ داده است، یک راه حل نیست، بلکه  جهان را به سمت یک نسل کشی سوق می‌دهد. در سال  ۲۰۲۲  همه‌ی کشورها به خصوص کشورهای قدرتمند باید مشکلات خود را تنها از راه دیپلماسی حل و فصل نمایند و هیچگاه از قدرت نظامی خود که منجر به جنگ و فاجعه‌های جبران ناپذیر می شود، استفاده نکنند.

صلح نیاز به رهبران قدرتمند صلح‌ طلب دارد، نه رهبرانی ضعیف برای جنگ.

شورای ملی مطبوعات و رسانه‌های قومی کانادا

توماس ساراس، رییس و مدیر اجرایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا