اخبار هنردر شهررویای کاناداییصفحه اولیادداشت کانادایی

درخشش «بدن، جزیره‌های مستعمراتی و عمق استراتژیک»

 

مراسم اهدای دومین جایزه هنر معاصر ویستا پنجشنبه ۲۱ دی با حضور جمعی از هنرمندان جوان و چهره‌های مطرحی چون کامبیز درم‌بخش، مهدی حسینی، بهزاد شیشه‌گران، یعقوب عمامه‌پیچ و… در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار و از میان ۹ طرح راه یافته به مرحله نهایی، اثری با موضوع مهاجرت موفق به دریافت جایزه ۳۰ میلیون تومانی شد.

تیتر گزارش می دهد: این طرح با نام ؛  «بدن، جزیره‌های مستعمراتی و عمق استراتژیک» متعلق به پیام مفیدی، هنرمند ایرانی ساکن کانادا بود .هیئت انتخاب به اتفاق آرا دومین جایزه ویستا را به خاطر ارائه درست و سنجیده طرح، تمرکز بر حساسیت‌های اجتماعی و انسانی، توجه به قربانی شدن تن (پیکر) در مهاجرت و انعکاس آن در کارکرد اثر به پیمان مفیدی اهدا کرد. چک ۳۰ میلیون تومانی جایزه ویستا در غیاب پیام مفیدی توسط دکتر ملک به نماینده این هنرمند اهدا شد.

در این برنامه پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا و موسس جایزه ویستا گفت: “جایزه ویستا ایده محور است و به همین دلیل هنرمندان پروپوزال‌های خود را برای شرکت در مسابقه به دبیرخانه ارسال کردند. ۱۹۸ طرح به دست ما رسید که شامل ۱۷۸ کار انفرادی و ۱۹ کار گروهی بود. همچنین ۱۱۴ نفر از شرکت کنندگان خانم و ۷۷ نفر آقا بودند. بیشترین سن شرکت کنندگان ۵۰ سال و کمترین آن ۲۲ سال بود. پروپوزالها در مدیاهای مختلف بودند که بیشترین آنها به چیدمان و کمترین آنها به عکاسی و معماری اختصاص داشت. جایزه ویستا بستری حمایتی برای یک ایده برگزیده است تا اجرایی شود و در گالری ویستا به نمایش درآید. امیدواریم نشان ویستا جایگاه خود را پیدا کند و در آینده بتوانیم این برنامه را در عرصه‌های گوناگون هنری برگزار کنیم. این رویداد با تلاش گالری ویستا و به طور مستقل انجام می‌شود.”

پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا

پیام مفیدی متولد 1359 در تهران و ساکن مونترال کانادا است. او در سال 1384 مدرک کارشناسی خود را در رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد و در سال 1388 از دانشکده هنرهای تزئینی پاریس (لکول ناسیونال سوپریور) فارغ التحصیل شد. آثار این هنرمند تاکنون در گالري های مختلف و در كشورهاي متعددی به نمايش گذاشته شده است.

همچنین هیئت داوران طرح «راه حل نهایی» اثر آشنا مصطفوی را به خاطر نمایش تاثیرگذار و نوآورانه رویداد شخصی و عیان کردن آن به شکل اثری قابل تامل، شایسته تشویق دانست. علاوه بر این، مجید تبریزی با طرح «فیلی در تاریکی»، معصومه مهتدی با طرح «پیریت»، پیام قلیچی، نازگل نیری، صنم سایه‌افکن و عماد مردانی با طرح «کاف»، مرجان مدنی رزاقی با طرح «نام ناپذیر»، عمادالدین انوشیروانی با طرح «نود و دو صفحه»، مریم فرشاد با طرح «اتاق مادر»، عقیل مردانی و عماد مردانی با طرح «سرزمین نابرجا» نشان ویستا را دریافت کردند.

پیام مفیدی

در نخستین جایزه هنر ویستا که با تاکید بر فکر و ایده‌های هنری شکل گرفته بود، از میان 150 طرح رسیده بعد از دو مرحله داوری و جلسات مباحثه فشرده هفت طرح‌ به فهرست نهایی رسیدند و در نهایت محمدرضا عرب خزائلی نخستین جایزه هنر معاصر ویستا را از آن خود کرده بود.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا