در شهرصفحه اول

نگاهی به فصل جدید «نه ما نه سینما»

امیرحسن عسگری

 

گروه «نه ما نه سینما» یکی‌ از فعال‌ترین گروه‌های ایرانی‌ در شهر تورنتو است که در چهار سال اخیر هر هفته به نمایش آثار برجسته سینما پرداخته است. جلسات هفتگی این گروه روزهای شنبه در ساختمان “OISE” دانشگاه تورنتو برگزار میشود. پس از نمایش فیلم، اعضای شرکت کننده در جلسه به نقد، بررسی‌ و گفتگو پیرامون فیلم میپردازند. در طی‌ سال‌های اخیر، گروه با دعوت از دست اندر کران سینما و منتقدین هنری سعی‌ در پر بار کردن جلسات خود داشته است. به منظور انسجام هر چه بیشتر برنامه‌های گروه، جدول نمایش فیلم‌های گروه به صورت فصلی ارائه میشود. هر فصل نه ما نه سینما عموما شامل ده تا‌ چهارده فیلم است که پیرامون موضوعی خاص انتخاب میشوند و در مدت سه‌ تا چهار ماه به نمایش در میایند. فصل‌های گذشته نه ما نه سینما به موضوعاتی چون بازیگری، فیلم نامه نویسی، متد‌های نقد سینما، سینمای جهان از جمله سینمای ایران و کانادا پرداخته است.

فصل جدید نه ما نه سینما شامل ۱۴ اثر برگزیده سینماست که از روز شنبه ۲۴ می شروع شده است. این فصل نه ما نه سینما قصد دارد که با بررسی‌ مراحلی که در روند تولید یک اثر سینمایی طی‌ میشوند، تصویری کلی‌ از ساختار صنعت سینما به اعضای گروه ارائه دهد. هم چنین با دعوت از فعالان عرصه سینما الگویی ملموس از نحوه ساخت و بخش‌های مختلف صنعت سینما ترسیم کند. این نوشته به معرفی‌ فیلم‌ها و مهمانان این فصل نه ما نه سینما پرداخته است.

10386864_10152475777914532_8278028761650532613_n

تولید در سینما: سه‌ هفته اول این فصل به موضوع تهیه، تولید و برنامه ریزی مراحل ساخت فیلم اختصاص دارد. در هفته اول با نمایش فیلم “Aguirre The Wrath Of God”, اثر به یاد ماندنی کارگردان بزرگ آلمانی “Werner Herzog” به بررسی‌ مشکلات و پیچیدگی‌‌های برنامه ریزی و ساخت فیلم پرداخته شد. تایاز فخری مهمان هفته اول این فصل با طرح تجربیات خود در ارتباط با برنامه ریزی در سینما، نقاط ضعف و قوّت ساخت این فیلم را تحلیل و بررسی‌ کرد.  در هفتهٔ دوم از این فصل، فیلم “Grave Of Fire Flies” از استودیو انیمیشن سازی گیبلی به نمایش در خواهد آمد. استودیو گیبلی از مطرح‌ترین استودیو‌های ساخت انیمیشن در جهان محسوب میشود و تولید آثار به یاد ماندنی از کارگردانهایی چون “Hayao Miyazaki” را در کارنامه خود دارد. بابک نجفی مهمان هفتهٔ دوم نه ما نه سینما خواهد بود. در هفتهٔ سوم مستند “Nostalgia For The Light” به نمایش در خواهد آمد و عارف محمّدی مهمان نه ما نه سینما خواهد بود. عارف محمّدی که خود تجربه‌ ساخت فیلم‌های مستند را دارد به بیان نحوهٔ تولید و مسائل مربوط به ساخت مستند‌ها خواهد پرداخت.

فیلم برداری و تدوین: در هفتهٔ چهارم به سراغ فیلم “Japon” از کارگردان مطرح مکزیکی، “Carlos Reygadas” خواهیم رفت. در این جلسه که به صورت کارگاه فیلم برداری برگزار خواهد شد، یدی شهبازی تجربه‌های خود را در زمینهٔ فیلم برداری با گروه تقسیم خواهد کرد. این فصل با فیلم “DaysOfHeaven” در هفتهٔ پنجم ادامه خواهد داشت. این فیلم از اولین آثار کارگردان صاحب سبک، “Terrence Malick” است که برای تصویر برداری و تدوین خوبش تحسین شده است. در این هفته گروه با حضور فرشید شب افروزان به مقوله تدوین در سینما خواهد پرداخت.

بازیگری: هفتهٔ ششم و هفتم این فصل به مبحث بازیگری اختصاص دارد. در هفتهٔ ششم فیلم بی‌ نظیر “Eternity And A Day” ساخته‌ “Theodoros Angelopoulos” به نمایش در خواهد آمد و پس از نمایش فیلم، لون هفتوان از بازیگران با تجربه سینما و تئاتر به بحث راجع به بازیگری در سینما و تئاتر خواهد پرداخت. فیلم “Stranger ByThe Lake” در هفتهٔ هفتم، با نقد و بررسی‌ هومن رضوی، مکمّل مبحث بازیگری در این فصل خواهد بود.

فیلم نامه نویسی: فیلم اخیر علی‌ مصفا به نام پله آخر برنامه هفته هشتم گروه نه ما نه سینما خواهد بود. در این هفته مصطفی عزیزی مراحل شکل گیری فیلم نامه را بیان خواهد کرد و تجربیات خود را در فیلم نامه نویسی برای سینما و تلویزیون با گروه در میا‌‌ن خواهد گذاشت. در ادامه مبحث فیلم نامه نویسی، فیلم “ Child`s Pose” در برنامه هفته نهم این فصل قرار دارد. این فیلم جوایز متعددی برای فیلم نامه و کارگردانی دریافت کرده است و از فیلم‌های مطرح سالهای اخیر محسوب میشود. گروه پس از این فیلم به بحث و گفتگو آزاد پیرامون فیلم خواهد پرداخت.

موسیقی‌ و صدا: هفتهٔ دهم این فصل به فیلم “Yi Yi”, از بهترین نمونه‌های سینما تایوان، اختصاص دارد. کیان امامی مهمان این جلسه گروه خواهد بود و در زمینه موسیقی‌ فیلم صحبت خواهد کرد. “Boogie Nights” فیلمی است که برای بازیگری، فیلم نامه، کارگردانی و موسیقی‌ آن در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی تحسین شده است و با موضوع جنجالی خود از بهترین کارهای فیلم‌ساز مؤلف، “Paul Thomas Anderson” محسوب میشود. ساسان اسوندی دیگر مهمان این قسمت فصل، پس از نمایش این فیلم در هفته یازدهم در مورد صدا برداری در سینما صحبت خواهد کرد.

طرّاحی صحنه: فیلم “Holy Mountain” ساخته “AlejandroJodorowsky” دارای ساختاری چند لایه است که از طریق صحنه پردازی‌های متنوع و سمبلیک اثری ماندگار در تاریخ سینما محسوب میشود. کیهان مرتضوی، مهمان هفتهٔ دوازدهم این فصل، به بیان مسائل مربوط به طراحی صحنه در سینما خواهد پرداخت. در هفته سیزدهم، فیلم “Kontroll” از نمونه‌های عالی‌ سینمای مستقل سال‌های اخیر در برنامه نه ما نه سینما قرار دارد. این فیلم صحنه پردازی منحصر به فردی در فضای بسته ارائه میدهد. در ادامه بحث طراحی صحنه در سینما، پریسا موسوی به نقد و بررسی‌ این فیلم خواهد پرداخت.

آخرین فیلم این فصل “Once UponATimeInAnatolia” شاهکار “NuriBilgeCeylan” خواهد بود. وی برای این فیلم موفق به دریافت جایزه هیئت داوران جشنواره کن شده است. مهمان این هفته، فرهاد آهی، نویسنده و کارگردان سینما خواهد بود. گروه در این جلسه که به صورت گفتگوی آزاد برگزار خواهد شد، به جمع بندی مسائل مطرح شده در این فصل خواهد پرداخت.

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید اینجا را کلیک کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا